Angielski to nowa lingua franca. Jego znajomość staje się dużym atutem w dzisiejszym świecie, bez znaczenia czy chcemy pracować za granicą, wyjeżdżać na wakacje, czy po prostu wrócić Uberem do domu. Wspierając rozwój języka angielskiego swoich dzieci dajemy im nie tylko narzędzie do komunikacji, ale również otwieramy drzwi do szerokiego spektrum możliwości edukacyjnych i kulturalnych. Jak to zrobić w sposób skuteczny i przyjemny? Oto kilka porad dla rodziców – nawet tych, którzy sami nie znają biegle tego języka!

1. Najpierw – zanurzenie w języku!

Język to nie tylko słowa, to cały system zawierający dźwięki, melodykę i intonację. Codzienna ekspozycja dziecka na język angielski jest kluczowym elementem w procesie nauki. Wprowadź angielski do codziennych aktywności: podczas gotowania, zabawy, spacerów. Możesz śpiewać piosenki, opowiadać bajki, a nawet komentować to, co widzicie wokół. Przyzwyczajenie ucha do brzmienia języka pomoże dziecku oswoić się z angielskimi dźwiękami. Traktuj każdą minutę osłuchiwania się z angielskim jako kroczek przybliżający Twoje dziecko do biegłości językowej.

Podczas zabawy nazywaj przedmioty i czynności w języku angielskim. Jeśli budujecie z klocków, mówcie po angielsku co budujecie. Jeśli gotujecie, opowiadajcie głośno co robicie. Wprowadzenie słownictwa w naturalny sposób, podczas aktywności, sprawi, że dziecko zacznie kojarzyć język z przyjemnymi chwilami.

Skąd brać słownictwo? 
Zapytaj w przedszkolu Twojego dziecka o miesięczne rozkłady materiału. Tam znajdziesz zakres słownictwa, który powinien być mu znajomy.

2. Potem – zabawa! 

Zabawy słowne są świetnym sposobem na rozwijanie słownictwa i umiejętności komunikacyjnych. Polecamy metodę Total Physical Response (TPR) polegającą na łączeniu mowy z ruchem, co ma ogromny wpływ na efektywność przyswajania języka. Poprzez wykonywanie konkretnych poleceń w języku angielskim, dzieci uczą się reagować na słowa i zdania w sposób spontaniczny. Co ważne, aby wykonać nasze polecenie nie muszą jeszcze sami wypowiadać się w języku obcym!

Skąd brać słownictwo?
Jump! (Skacz!)
Clap your hands! (Klaśnij!)
Touch your toes! (Dotknij palców stóp!)
Spin around! (Obróć się wokół!)
Stand up! (Wstań!)
Sit down! (Usiądź!)
Hop on one foot! (Skacz na jednej nodze!)
Run in place! (Biegaj w miejscu!)
Wiggle your fingers! (Poruszaj palcami!)
Stretch your arms! (Rozciągnij ramiona!)
Touch your nose! (Dotknij nosa!)
Make a big circle with your arms! (Narysuj duży okrąg rękami!)
Pretend to swim! (Udawaj, że pływasz!)
Crawl like a crab! (Pełzaj jak krab!)
Fly like an airplane! (Lataj jak samolot!)
Jump like a frog! (Skacz jak żaba!)
Hug yourself! (Przytul się!)
Mime brushing your teeth! (Udawaj, że myjesz zęby!)
Pretend to be a robot! (Udawaj, że jesteś robotem!)
Freeze! (Nie ruszaj się!)

Inny pomysł na wspólną zabawę to “I spy”. Jeden gracz (na początku niech będzie to dziecko) musi odgadnąć, co widzi druga osoba opisująca po angielsku konkretny przedmiot w najbliższej okolicy. To doskonały sposób na rozwijanie umiejętności receptywnych (rozumienia słuchanego języka) oraz poszerzanie słownictwa. Ta gra świetnie też ćwiczy koncentrację, uczy uważnego słuchania i krytycznego myślenia! W trudniejszej wersji to dziecko mówi po angielsku co widzi, a rodzi zgaduje.

Skąd brać słownictwo?
Wersja I
Rodzic: I spy with my little eye… a cow!
Dziecko: (wskazuje na krowę)
Wersja II
Rodzic: I spy with my little eye… something round and square!
Dziecko: Is it a mailbox over there?Rodzic: Yes!
Wersja III
Rodzic: I spy with my little eye… something yummy and sweet!
Dziecko: Is it a chocolate bar on the table?
Rodzic: No!
Dziecko: is it… a banana in the basket?
Rodzic: Yes!
Wersja IV
Dziecko: I spy with my little eye… something blue and soft!
Rodzic: Is it… a pillow?
Dziecko: No!
Rodzic: Is it… a carpet?
Dziecko: No!
Rodzic: OK, I give up! What is this?
Dziecko: It’s my sock!!!

3. Czas na bajkę!

Bajki to nie tylko przyjemna rozrywka, ale również świetny sposób na rozwijanie kompetencji językowych. Czytajcie dzieciom bajki po angielsku – nawet jeśli sami nie jesteście pewni swojej wymowy. To może być inspirująca okazja do wspólnego nauki! Odkrywajcie nowe słówka, tłumaczcie znaczenie i kontekst, posiłkujcie się ilustracjami. Dzieci uwielbiają przygody książkowych bohaterów, a ty staniesz się ich przewodnikiem w nowym, anglojęzycznym świecie.

Skąd brać książeczki?
https://ksiegarniakangurek.pl/
https://www.facebook.com/LittleWonders.IndependentUsborneOganiser

Wielu rodziców stosuje też żelazną zasadę “kreskówki tylko po angielsku”. W ten sposób dzieci przyswajają słownictwo, gramatykę i inne struktury językowe niejako mimochodem. Dzięki regularnej ekspozycji na autentyczne wypowiedzi, dzieci uczą się też poprawnego akcentu i intonacji. W ten sposób są też w stanie przyswoić popularne w potocznym języku zwroty, z którymi pewnie nigdy nie spotkaliby się na żadnych lekcjach!

Od jakich bajek zacząć?
“Peppa Pig” – Opowieści o śwince Peppie i jej przyjaciołach. Bajka ma proste dialogi i jest idealna dla przedszkolaków.
“Paw Patrol” – Przygody szczeniąt ratujących sytuacje w swoim mieście. Dialogi są klarowne i łatwe do zrozumienia. Wiele powtarzających się wielokrotnie fraz.
“Puffin Rock” – Bajka o sympatycznej rodzinie maskonurów mieszkających na malutkiej wyspie. Dialogi są zwykle krótkie i zrozumiałe dla dzieci.
“Blue & Bingo” – Psia rodzina i jej perypetie. Bajka w ciekawy sposób i z poczuciem humoru przedstawia typowe rodzinne sytuacje. Dialogi są powtarzalne i oparte na prostych słowach.

4. Moc muzyki!

Muzyka ma niezwykłą moc przyciągania uwagi i wspiera zapamiętywanie. Poszukajcie piosenek dla dzieci w języku angielskim, które są radosne, rytmiczne i łatwe do zapamiętania, a przede wszystkim sprawiają dziecku frajdę. Śpiewajcie je razem w dowolnym miejscu. Będą świetnym umilaczem czasu podczas jazdy w samochodzie czy oczekiwania w sklepowej kolejce! Słowa piosenek pomogą przedszkolakowi poznać nowe wyrazy i struktury językowe, a powtarzalna konstrukcja ośmiela do śpiewania w języku obcym.

Skąd brać piosenki?
Odkryj playlistę rekomendowaną przez metodyków nauczania angielskiego w przedszkolach
https://open.spotify.com/playlist/6WjDtJEoZMgMltZiuKgFVY?si=6ad77df0f5bd4e6f 

Nauka angielskiego może być dla dzieci ciekawą i przyjemną przygodą. Marysia Bursche, autorka bloga Head Full of Ideas dla anglistów pracujących w przedszkolach, mówi: “Dzieci uczą się najlepiej, kiedy nauka jest ściśle związana z ich codziennym życiem i odbywa się w przyjemniej i wspierającej atmosferze. Działając w porozumieniu z nauczycielami, którzy pracują z naszym dzieckiem na co dzień, mamy największe szanse na stworzenie pozytywnego doświadczenia nauki języka obcego w przedszkolu”. Kluczowym elementem jest regularność i przyzwyczajanie ucha do brzmienia języka oraz dobre, wartościowe zajęcia językowe.

Autorka: Ada Chmielewska – właścicielka szkoły językowej speak:art. Z wykształcenia psycholożka i edukatorka. Absolwentka Teaching English to Young Learners na UW i certyfikowana przez Cambridge lektorka języka angielskiego. Jako edukatorka pracowała w Indonezji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Trenerka nauczycieli na konferencjach, warsztatach i webinarach. Inicjatorka i liderka międzynarodowych projektów wspierających edukację.

Image by Freepik