Kiedy my byliśmy dziećmi, doskonale obywaliśmy się bez komputerów. Cyfrowy świat wkraczał w nasze życie stopniowo. Nasze dzieci urodziły się już w świecie złożonym z dwóch części: realnej i cyfrowej. Dla nich ten dualizm i codzienne funkcjonowanie w nim jest czymś oczywistym. Czasem trudno jest nam to zrozumieć. Nie wiemy przecież, jak to jest być dzieckiem w świecie którego duża część jest wirtualna. Powinniśmy uświadomić sobie, w jak wielu dziedzinach życia naszych dzieci komputer jest pomocny, potrzebny, a czasami niezbędny. Musimy być czujni, żeby uchronić dzieci przed niebezpieczeństwami, ale też otwarci, by nie ograniczać im dostępu do tego, co w ich życiu istotne. Do czego więc dzieci potrzebują komputerów?

Nauka i odrabianie lekcji

Kiedyś podstawowym źródłem wiedzy dla uczniów były podręczniki szkolne. Jak bardzo nudne, każdy z nas pamięta. Teraz komputery umożliwiają czerpanie z zasobów wiedzy całego świata i to w różnej formie: artykułów, quizów, filmów, wykładów online, podcastów i masy innych rzeczy. Kiedy junior uczy się czy odrabia lekcje, może znajdować takie źródła wiedzy i taką formę opracowania zadanych tematów, która będzie dla niego atrakcyjna i będzie pasowała do jego stylu uczenia się. 

Dzięki komputerom nauczyciele mogą zadawać uczniom zadania znacznie bardziej różnorodne niż kiedyś. Poza tradycyjnymi kartami pracy i zadaniami w zeszycie ćwiczeń, można wykorzystywać quizy, platformy do ćwiczeń online i wiele różnych interaktywnych narzędzi. To czyni naukę zarówno bardziej atrakcyjną dla uczniów, jak i bardziej wieloaspektową.

Dla niektórych dzieci klawiatura komputera to narzędzie umożliwiające pisanie dłuższych tekstów. Dzieci, którym z rozmaitych powodów pisanie ręczne sprawia trudność a nawet ból, mogą nadążać za wymaganiami szkolnymi dzięki temu, że mają do dyspozycji komputer z edytorem tekstu.

W czasie pandemii dominująca aktywność komputerowa wielu uczniów to lekcje online. Połączenia na żywo z nauczycielem i całą klasą to możliwość nauki w grupie najbliższa temu, do czego dzieci przyzwyczaiły się w szkole i czego potrzebują – jesteśmy razem, uczymy się razem, doświadczamy razem. Łączność wideo jest tu ważna, bo w sytuacji, kiedy każdy jest w swoim domu, daje namiastkę kontaktu społecznego, którego dzieci bardzo potrzebują. Lekcje online to nie tylko nauka, ale też bycie w grupie. Pamiętajmy jednak, że komputery przydają się do nauki nie tylko podczas pandemii.

Komputer do nauki

Komputery są dla dzieci narzędziem ich pracy (czyli nauki). Jeśli praca ma być efektywna, narzędzie musi wspierać, a nie stawiać opór. Niestabilne łącze internetowe, komputer, który wciąż się zawiesza, albo jest za słaby, by obsłużyć potrzebne programy sprawiają, że uczniowie zamiast skupiać się na swoich zadaniach, walczą ze sprzętem.

Dzieci do nauki potrzebują komputerów, które będą działać sprawnie. Oczywiście komputer to wydatek, jednak zachęcam do tego, by spojrzeć na niego jak na inwestycję, którą w istocie jest. Kupno komputera to inwestycja w rozwój umiejętności cyfrowych dziecka i w jego naukę, a jak się przekonacie z dalszej części tego artykułu, również w kontakty społeczne, rozwój zainteresowań i, co również ważne, w przyjemności. 

Komputer, który ma służyć przede wszystkim do nauki wcale nie musi być bardzo drogi. Może być dobry i za rozsądną cenę. W najnowszej serii marki Actina są modele o różnych konfiguracjach od ok. 2.800 zł. Np. Actina PBA 3100 ma takie parametry, że zapewni sprawną, efektywną i komfortową naukę, a także obsłuży gry (co dla wielu małolatów ma duże znaczenie) i kosztuje niewiele ponad 2.800 zł. Komputery Actina w sklepie sferis.pl są do końca 2020 roku dostępne w systemie rat 0%, a w grudniu do każdego zakupu dodawane są akcesoria gamingowe, które na pewno ucieszą każdego grającego juniora.

Dodatkową zaletą komputerów Actina jest to, że długo służą swoim użytkownikom, bo są tak skonstruowane, że z czasem można je rozbudowywać wymieniając poszczególne podzespoły na nowsze i mocniejsze. To ważne, bo aplikacje, programy, strony internetowe i gry są wciąż udoskonalane, a ich kolejne coraz bardziej atrakcyjne i wielofunkcyjne wersje wymagają coraz mocniejszych komputerów. Każdy model marki Actina można z czasem rozbudować, „podkręcić” bez konieczności kupowania całego nowego komputera. 

Kontakt z róweśnikami (i nie tylko)

Oprócz nauki, komputer służy małolatom także do komunikacji ze światem – z kolegami, nauczycielami, czasem z rodziną. I znów: nie tylko w czasie pandemii. Komunikatory (np. Messenger), maile umożliwiają kontakt z innymi w każdej chwili i niezależnie od dzielącej odległości. Można wysłać życzenia świąteczne cioci mieszkającej w Ameryce, można podrzucić skan notatek koleżance przed klasówką, pogadać z kumplem o nowej grze, albo wystukać szybkie pytanie o to, co zadane na jutro. Można komunikować się z jedną osobą, albo z całą grupą.

My potrafiliśmy godzinami stać przy trzepaku i dyskutować o Ważnych Sprawach Nastolatków. Dzisiejsze nastolatki takie dyskusje toczą po części za pośrednictwem internetu. Uczestniczą w rozmaitych grupach – czasami jest to grupa kolegów z klasy, czasami dyskusyjne forum wokół jakiegoś tematu, albo grupa skupiająca pasjonatów jakiejś dziedziny, czasami dzięki łączności internetowej udaje się utrzymać kontakt z ludźmi poznanymi na obozie letnim… 

Kontakty za pośrednictwem internetu nie mogą być oczywiście jedynymi, jakie dziecko ma. Pandemia pokazała nam wszystkim, jak bardzo potrzebujemy fizycznej obecności innych. Dzieci też to czują. To jest dobry moment, by porozmawiać z nimi o tym, jak dbać o przyjaźnie i kontakty zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym.

Rozrywka

Gry

Gry komputerowe stały się współczesnym cyfrowym podwórkiem – miejscem zabawy, odpoczynku od szkoły. Nie powinny być jedynym ani dominującym sposobem spędzania wolnego czasu, ale to cyfrowe podwórko jest elementem współczesnego świata i dzieciństwa, czy nam się to podoba, czy nie. A gry komputerowe to nie jest „samo zło”, mogą być i są rozwijające, kreatywne i co ważne – spełniają istotne potrzeby dzieci i nastolatków. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule „Cyfrowe podwórko czyli dlaczego dzieci potrzebują gier komputerowych”.

Komputer do gier

Wśród nastolatków jest wielu pasjonatów gier komputerowych. Dla niektórych jest to prawdziwa pasja. Zapaleni gracze potrzebują sprzętu komputerowego o nieco wyższych parametrach, niż inni użytkownicy. Komputer, który zadowoli młodego gracza i jednocześnie nie zrujnuje rodzicielskiej kieszeni znajdziecie wśród modeli serii Actina PBA (Powered by Asus). Może to być np. Actina PBA 10400F, który jak na swoją konfigurację zaskakuje ceną, bo kosztuje nieco ponad 3.500 zł, a ma w sobie wszystko, czego gracz-amator potrzebuje do szczęścia. „Ideą, która przyświeca przy projektowaniu komputerów Actina, jest konstruowanie jednostek o jak największej wydajności przy jak najniższym koszcie w swojej klasie – tak by cena była jak najbardziej przystępna dla każdego gracza” – mówią eksperci marki Actina.

W komputerze gamingowym bardzo ważna jest karta graficzna, od której zależy jakość działania gier. Istotne są też takie elementy jak system chłodzenia (by intensywnie pracująca podczas rozgrywek maszyna nie przegrzewała się), czy zasilacz (karty graficzne bywają „prądożerne”). Pasjonaci gier zwracają też uwagę na wygląd sprzętu oraz na to, kto z influencerów gamingowych gra na jakiej marce. „Nasz sprzęt gamingowy wykorzystywany jest w codziennej pracy renomowanych drużyn esportowych – podkreślają eksperci marki Actina. – Ponadto, komputery Actiny cieszą się ogromnym zainteresowanie wśród topowych Streamerów i Youtuberów, min.: Saju, Doknes, Ewron, Isamu i Minise”. Nawet jeśli Wy nie wiecie o co chodzi, każdy młody gracz Wam powie, że to bardzo mocna rekomendacja. 

Filmy

Obok kina i telewizji dzięki internetowi pojawiły się nowe sposoby obcowania ze sztuką filmową. Platformy takie jak Netflix, VOD czy Chilli oferują ogromny wybór nowszych i starszych filmów, które możemy oglądać o dowolnej porze. Młodzież lubi korzystać z tej możliwości wyboru – moje dzieci znacznie chętniej sięgają po filmy dostępne przez internet niż te zaplanowane w programie stacji telewizyjnych. Dla ich pokolenia możliwość wyboru i dopasowania usługi do własnych oczekiwań jest znacznie bardziej oczywista niż dla nas, nauczonych raczej korzystania z nadarzającej się okazji i dostosowywania się do okoliczności. 

Poza tym małolaty mają YouTube, w którym „jest wszystko”. Tak, są tam treści, których oczy dzieci nigdy nie powinny zobaczyć, ale nie powinniśmy oceniać YouTube’a wyłącznie poprzez pryzmat zagrożeń. To naprawdę ocean różnorodnych, ciekawych filmów, fajnej muzyki, wideo-tutoriali, filmowych lekcji. YouTube ma też swój edukacyjny wymiar (więcej na ten temat w artykule „YouTube edukacyjny – pomaga przed klasówką, rozwija zainteresowania”)

Muzyka

Podobnie jak oglądanie filmów, tak i słuchanie muzyki jest dziś spersonalizowane dzięki nowoczesnym technologiom. Kształtujące swój gust muzyczny nastolatki nie kupują CD, lecz układają sobie swoje zestawy ulubionych utworów korzystając z ogromnych zasobów cyfrowych. Nie pożyczają sobie nawzajem płyt, lecz udostępniają playlisty. Muzyczne poszukiwania i rozwijanie własnych gustów jest dziś dla nich o wiele łatwiejsze i daje znacznie szersze możliwości niż w czasach kasetowych „jamników”, czy mini wież stereo. 

Kreatywność 

Moja córka często korzysta z komputera jako narzędzia aktywności artystycznej. Programy graficzne oraz te do obróbki fotografii pozwalają na rozwijanie talentu twórczego. Grafika komputerowa stała się zresztą odrębną dziedziną sztuki. Oczywiście komputer nie musi zastępować pędzla czy ołówka, choć może. Z pewnością na etapie kiełkowania pasji twórczej i rozwijania umiejętności warto, żeby młody artysta doświadczał i poznawał rozmaite techniki – i tradycyjne, i cyfrowe.

Internet jest bogatym źródłem inspiracji, pomysłów i tutoriali co i w jaki sposób można stworzyć. Nasz dom pełen jest dzieł plastycznych zainspirowanych tym, co moja córka zobaczyła w internecie u innych pasjonatów sztuk wszelakich: odlewów z żywicy epoksydowej, wszelkiego rodzaju slime’ów, wykonanych różnymi technikami figurek, że nie wspomnę o obrazkach rysowanych i malowanych na rozmaite sposoby. 

Młodym zdolnym muzycznie programy komputerowe pozwalają nagrywać muzykę, aranżować, komponować, przetwarzać a także łatwo i szybko udostępniać ją innym. Dla małolatów, którzy chcą tworzyć muzykę, komputer jest ważnym uzupełnieniem tradycyjnych instrumentów, a czasami może je nawet zastąpić.

Rozwijanie zainteresowań

Wszystkie wymienione wyżej funkcje komputera służą też rozwijaniu zainteresowań i pasji dziecka. Niezależnie od tego, czym interesuje się junior, komputer ułatwi mu poszerzanie wiedzy na pasjonujące tematy, kontakt z ludźmi mającymi podobne zainteresowania, uczestniczenie w wydarzeniach związanych z jego pasją – nie tylko tych w sąsiedztwie, ale też w całym kraju czy na świecie. Wiele różnego rodzaju projektów jest otwartych dla młodych ludzi z całego świata właśnie dzięki nowy technologiom. Można brać udział w międzynarodowych konkursach, nawiązywać kontakty z pasjonatami z całego świata, korzystać z wiedzy bez granic a także realizować projekty w międzynarodowych zespołach.

Czy każde dziecko powinno mieć komputer?

Współczesny świat jest wypełniony technologią. Chcąc w pełni w nim uczestniczyć, musimy umieć się z nimi obchodzić. Komputery są składową świata, w którym nasze dzieci rosną i rozwijają się. I będą ważnym elementem w świecie, do którego mają dorosnąć. Zamiast ograniczać dzieciom kontakt z komputerami, powinniśmy uczyć je mądrego z nich korzystania i zachowywania równowagi pomiędzy byciem w cyfrowym świecie, a byciem w tym realnym.

Przygotowując dzieci do życia w świecie, musimy więc nauczyć je także wykorzystywania nowych tehcnologii, tak jak uczymy je pisania, czytania, liczenia, gotowania, sprzątania i wielu innych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu. Nie można przygotowywać dzieci do dorosłości pomijając, czy marginalizując komputery i internet. W dzisiejszym świecie komputer jest dla młodego człowieka narzędziem codziennego użytku.

Przedszkolak jeszcze nie potrzebuje komputera. Nie jestem zwolenniczką zajmowania małych dzieci gierkami na tablecie, czy filmikami na smartfonie. Dobry moment na stopniowe wprowadzenie komputera w życie małolata to pierwsze lata szkoły podstawowej. Dobrze jest od razu wprowadzać go jako narzędzie nie tylko zabawy, ale i nauki. Powinniśmy uczyć dzieci korzystania z komputerów na różne sposoby, bo też w różnych dziedzinach życia będą ich potrzebowały. Co ważne – dzieci nie powinny być pozostawione same w odkrywaniu cyfrowego świata. Komputer to nie jest opiekunka, ani sposób na rodzicielski święty spokój i chwile dla siebie. Przeciwnie – kiedy małolat uczy się wykorzystywać cyfrowe narzędzia, powinniśmy być przy nim, być jego przewodnikami. Nie chodzi o obecność polegającą na sprawdzaniu, co też junior tam ma na ekranie, nie chodzi też o to, żebyśmy przez cały czas siedzieli dziecku za plecami i kontrolowali każdy jego ruch. Z komputerem jest trochę jak z ogniem – nasze zadanie to pokazanie dziecku, jak się nim posługiwać, do czego można go użyć, jak bezpiecznie się z nim obchodzić. Potem towarzyszenie przy coraz bardziej samodzielnych próbach i działaniach, wspieranie kiedy coś nie wychodzi, pokazywanie coraz bardziej zaawansowanych możliwości. Potem zaś zainteresowanie tym, co dziecko robi samodzielnie, ciekawość tego, co odkrywa oraz czuwanie nad tym, by było bezpieczne.

Czy każde dziecko powinno mieć komputer? W odpowiednim momencie swojego rozwoju i nauki – tak. Komputer, internet i mądrych dorosłych za przewodników i opiekunów w cyfrowym świecie.


Roli komputerów w życiu dzieci i nastolatków przyglądamy się wspólnie z ekspertami marki Actina.

O marce Actina

Portfolio produktów Actina obejmuje najwyższej jakości sprzęt gamingowy przeznaczony dla najbardziej wymagających graczy. Pierwsze komputery marki Actina trafiły do sprzedaży już w 2001 roku. Oferta obejmuje wiele serii spersonalizowanych rozwiązań pod konkretne wymagania.

Wszystkie, przemyślane, dopracowane, przetestowane przez profesjonalne esportowe organizacje i skrojone na potrzeby graczy od tych rozpoczynających swą przygodę z gamingiem przez hardcorowych po zawodowców.