W nowym roku szkolnym programowanie ma być integralną częścią nauki informatyki w szkole, tymczasem Artur Kurasiński oraz zespół Gigantów Programowania wymyślili komiks o nowych technologiach i ich rozwoju, programowaniu oraz wielu zagadnieniach związanych z globalną siecią. Róża, a co chcesz wiedzieć? bazuje na pracy opiniotwórczego środowiska znanej ogólnopolskiej szkoły programowania dla dzieci i młodzieży, ale przede wszystkim na doświadczeniu bycia rodzicem i mierzeniu się z wieloma trudnymi i rozległymi pytaniami. Książkę narysowała Nikola Kucharska, która stworzyła bardzo sympatyczną rodzinę Róży i świetnie odnalazła się w ilustrowaniu tematów związanych z branżą tech.

„Róża otrzymuje wsparcie od obojga rodziców – każde z nich stara się jej wytłumaczyć zawiłe zagadnienia na własny sposób”

Jak zdradza autor, tata dwóch dziewczyn, pomysł na książkę został wzięty z życia i pytań starszej córki. Jego misja to zaspokojenie ciekawości dzieci i danie narzędzia rodzicom. Wszystko na dostępnym dla juniorów poziomie wiedzy – publikacja to dobry materiał do rozmów, rozwijania i zaspokajania ciekawości. To bardzo ważne, by dzieci miały dostęp do sprawdzonych źródeł wiedzy, która często nie jest niedostępna w szkole i nie posiada jej także wielu dorosłych. Świadomość zagrożeń, które m.in. zostały poruszone w rozmowach z Różą, to podstawy bezpieczeństwa w sieci. Chodzi tu zarówno o uzależnienia, jak i wchodzenie w zagrażające kontakty.

„Phi, programowanie nie jest wcale takie trudne”

Kiedy ekspert ma dziecko zadające pytania w jego dziedzinie, motywacja do poszukiwania dobrych źródeł wiedzy rośnie. Artur Kurasiński, włączając do pracy zespół specjalistów (szkoda, że wśród Gigantów Programowania nie ma kobiet; na szczęście jest ilustratorka i patronat Geek Girls Carrot), w ramach odpowiedzi wymyślił komiks będący rodzajem poradnika i przewodnika wykorzystującego Scratch – język programowania dla dzieci w wieku 6-10 lat. Po każdym odcinku komiksu juniorzy otrzymują zadania do wykonania i projektują gry związane z tematyką kolejnych rozdziałów komiksu: działaniem internetu czy sztuczną inteligencją. Poza tym zastanawiają się nad możliwościami programistów i przyszłością programowania.

„Programatorka” wszystkiego

Dzięki książce możemy poprzez zabawę sprawdzić, czy nasze dzieci są już zainteresowane programowaniem. Pamiętajmy, że nie chodzi o to, by koniecznie jak najwcześniej uczyć programowania przy komputerze, ale myśleć o kodowaniu jako o możliwości realizowania różnych pomysłów i innowacji. W komiksie znajdziemy również otwarte zagadnienia z pogranicza nauki, filozofii czy aksjologii, jak sztuczna inteligencja, pracujące roboty oraz kategorie dobra i zła w rozumieniu maszyn. Choć wiele zagadnień podejmowanych jest wspólnie przez oboje rodziców, a tata jest przekonany co do potrzeby i korzyści z wykorzystania potencjału kobiet w różnych sferach życia, nauki, techniki, w życiu Róży dużą rolę odgrywa mama. To ona pomaga zmienić negatywny wydźwięk określenia „robić coś jak dziewczyna”. 

 


Róża, a co chcesz wiedzieć?

Autorzy: Artur Kurasiński, Nikola Kucharska, Radosław Kulesza, Sebastian Langa, Dawid Leśniakiewicz, Piotr Pełka, Giganci Programowania

Wydawnictwo Helion

recenzuje: Joanna Maj-Kirsz – absolwentka polonistyki i filozofii, nauczycielka. Jest przekonana, że dobra literatura dedykowana dzieciom może przynieść wiele korzyści również dorosłym. Pisanie o niej sprawia jej satysfakcję i przyjemność. Lubi kawę, LP3 i poznawanie nowych miejsc. Spełnia się rodzinnie. W Juniorowie pisze o dobrej literaturze dla dzieci.