Jeżeli Wasze dzieci po sięgają po cyfrową rozrywkę, to powinniście umieć zidentyfikować przynajmniej kilkanaście z najpopularniejszych gier komputerowych. Dzięki temu będziecie mogli zdecydować czy są odpowiednie dla Waszych juniorów, a jeżeli nie, będziecie mieli punkt odniesienia i świadomie zaproponujecie alternatywę. Jakie gry są obecnie najpopularniejsze wśród dzieci i młodzieży?

Minecraft (oznaczenie PEGI: 7+)

Gra która na rynku dostępna jest już od ponad dekady (licząc wczesne wersje dostępne w przedsprzedaży), stworzona pierwotnie przez Marcusa Perssona, który po wielu latach odsprzedał ten tytuł Microsoftowi. Produkcja ta zasłużyła sobie na miano kultowej, z uwagi na możliwość budowania naprawdę pomysłowych i zaawansowanych konstrukcji w stosunkowo prostym, złożonym z klocków świecie. Doskonała gra dla dzieci w każdym wieku.

Rust (oznaczenie PEGI: 16+)

Ta stosunkowo nowa produkcja zawiera w sobie inspiracje wyżej opisanym Minecraftem. Duże znaczenie ma tutaj system budowania i tworzenia nowych przedmiotów, aczkolwiek zasadniczym celem gracza jest przetrwanie w bardzo niekorzystnych warunkach, zwykle po trupach innych pokonanych i okradzionych graczy. Jest to dobra gra dla nastolatków, jednak dzieci, nawet te starsze, może mocno frustrować.

Fortnite (oznaczenie PEGI: 12+)

Produkcja ta od kilku lat nieprzerwanie przyciąga tłumy graczy z całego świata. Kochają ją dzieci, nastolatkowie i pewna część dorosłych. Co prawda jest to strzelanina, aczkolwiek przemoc jest bardzo umowna i kreskówkowa, co widać chociażby po przerysowanych modelach broni. Całość dodatkowo “zmiękcza” kreskówkowy styl graficzny. Gra zawiera w sobie również elementy budowania umocnień, co rozwija wyobraźnię przestrzenną. Gra jest odpowiednia dla starszych dzieci i młodszej młodzieży.

PUBG (oznaczenie PEGI: 16+)

Jest to bardzo wymagająca strzelanina, która łączy w sobie cechy różnych podgatunków z rodziny tak zwanych “survivali”. Rozgrywka jest wysoce realistyczna, a przy tym w dużej mierze skupia się wokół wykorzystywania otoczenia, tworzenia pułapek i prób przeżycia na coraz mniejszej przestrzeni, w sytuacji w której wszyscy pozostali gracze (a na początku jest ich stu) próbują się nawzajem pozabijać. Gra dla co najmniej nastolatków.

Call of Duty: Warzone (PEGI: 18+)

Jest to tytuł, która “wyewoluował” z bardzo popularnej serii strzelanin. W ramach “Call of Duty” braliśmy już udział w II wojnie światowej, wojnie w Wietnamie, akcjach specjalnych z okresu Zimnej Wojny czy w wyimaginowanych współczesnych konfliktach. W przypadku “Warzone” mamy do czynienia z mechaniką niemalże identyczną co we wspomnianym powyżej “PUBG”, z grafiką, systemem strzelania i ogólnymi wrażeniami, do których przyzwyczaiło nas Call of Duty. Ze względu na wizualną stronę zabawy i możliwość interakcji z niekoniecznie przyjemnymi współgraczami, tytuł ten nadaje się dla co najmniej starszych nastolatków.

GTA – Grand Theft Auto V / Grand Theft Auto Online (PEGI: 18+)

Seria ta znana jest z kontrowersji, które spowodowane są dość frywolną prezentacją przemocy, przestępczości i seksualności. Ostatnia część, opatrzona numerem “pięć” nie odstaje pod tym względem od swoich poprzedniczek. Ta gra akcji poza kampanią fabularną, oferuje również tryb wieloosobowy, który pozwala brać udział w napadach i rabunkach. To zdecydowanie gra dla dorosłych, ewentualnie starszych nastolatków.

League of Legends (PEGI: 12+)

To drużynowa gra sieciowa, mająca swoje korzenie w grach strategicznych czasu rzeczywistego, do której dodano elementy rozwoju postaci. Uczestnicy zabawy dzielą się na dwie drużyny i kierując swoim bohaterem starają się zepchnąć wroga do defensywy, a wreszcie zniszczyć jego bazę. Podczas meczu, który trwa zazwyczaj od 30 do 90 minut, rozwijamy swojego bohatera, kupujemy nowe przedmioty i wybieramy nowe umiejętności. Gra jest dosyć skomplikowana, ale przemoc jest umowna. Jedynym zagrożeniem jest tutaj niegrzeczne zachowanie innych graczy, które nie należy do rzadkości.

DOTA 2 (PEGI: brak oznaczenia)

Jest to główny konkurent wspomnianego wyżej League of Legends. Różnice w formie zabawy są marginalne, z punktu widzenia rodzica nieistotne. Warto jednak wspomnieć, że mecze rozgrywane w DOTA 2 (w League of Legends też) są zwykle rankingowe i nie da się ich zatrzymać. Stąd kiedy chcemy oderwać dziecko od komputera w trakcie gry, nawet na pięć minut, może to powodować wybuchy złości. Czemu nie ma się co dziwić, w końcu zaangażowanie młodego gracza jest jak najbardziej realne.

Counter-Strike: Global Offensive (PEGI: 18+, chociaż to ocena nieco na wyrost)

Wracając do kategorii sieciowych strzelanin, to z pewnością każdy z Was słyszał o Counter-Strike’u. W różnych wersjach gra ta króluje wśród miłośników taktycznych strzelanin od dobrych kilkunastu lat. Tutaj również mecze zazwyczaj liczą się do rankingu, a przerwanie w trakcie gry kilku potyczek z rzędu może nawet spowodować, że możliwość gry zostanie zablokowana na kilka dni. W warstwie graficznej gra jest stosunkowo szczegółowa, ale nie przeceniałbym tego faktu. Produkcja ta od wielu lat traktowana jest po prostu jako platforma do e-sportu, a najlepsi gracze zarabiają setki tysięcy dolarów rocznie.

Valorant (PEGI: 16+)

Jest to produkcja, która miała być pogromcą Counter-Strike’a. Zdobyła pewną popularność, głównie dzięki sprawnemu połączeniu cech strzelanin z elementami znanymi z gry League of Legends (za produkcję obydwu odpowiada ten sam deweloper). Valorant w warstwie graficznej cechuje kreskówkowy, przerysowany styl. Jeżeli jesteśmy zaniepokojeni, że realizm Counter-Strike’a może zagrozić samopoczuciu młodego gracza, to Valorant będzie świetną alternatywą.

Hearthstone (PEGI: 7+)

Jeżeli Wasze dziecko kocha strategię, liczenie i gry karciane, to Hearthstone może się przysłużyć rozwojowi jego zdolności. To pozbawiona przemocy zabawa, w której liczą się umiejętności w składaniu odpowiedniej talii, odpowiadanie na ruchy przeciwnika czy liczenie prawdopodobieństwa. Co ważne, gracze mogą się ze sobą komunikować tylko przez przygotowane wcześniej, lakoniczne komunikaty. Nie ma więc obaw, że jakiś frustrat doprowadzi nawet najmłodsze dziecko do płaczu.

World of Warcraft (PEGI: 12+)

Jeżeli młodziak sięga po World of Warcraft… to prawdopodobnie nie jest już taki młody i sam jest w stanie wytłumaczyć rodzicom co to za gra. Jednak gdyby z jakiegoś powodu młodsze dziecko nalegało na to, żeby kupić mu ten tytuł, to wiedzcie, że jest to bardzo skomplikowana produkcja z gatunku MMORPG, w której gracz prowadzi swoją postać przez ogromny świat fantasy, rozwijając ją przez miesiące, a czasami lata, biorąc udział w zadaniach, bitwach i wydarzeniach, bardzo często we współpracy z innymi graczami z całego świata. W teorii mogą w ten tytuł grać nawet młodsze dzieci, z uwagi na symbolicznie przedstawioną przemoc, aczkolwiek w rzeczywistości gra okaże się za trudna (nie mówiąc o tym, że wymaga zaawansowanej znajomości języka angielskiego).

Among Us (PEGI: brak oznaczenia)

Ta niewielka gra stworzona przez maleńkie studio Innersloth szturmem zdobyła serca graczy w każdym wieku. Zabawa jest bajecznie prosta i przedstawiona w umowny sposób: grupa uczestników meczu stara się naprawić statek kosmiczny, podczas gdy jeden z graczy to sabotażysta, który może pozbawić życia nieuważnych kosmonautów. Celem gry jest zdemaskowanie wroga, albo udana naprawa wszystkich komponentów. Gra potrafi być nieco myląca na początku, jednak po złapaniu podstaw trudno się od niej oderwać. I nie ma w tym nic złego, bo to naprawdę niewinna rozrywka.

autor: Kamil Ostrowski – recenzent i felietonista od lat związany z portalem gram.pl, z wykształcenia prawnik, z zamiłowania fan gier i popkultury. Wcześniej publikował w czołowych polskich mediach zajmujących się tematyką cyfrowej rozrywki i nowych technologii.​

Artykuł publikujemy w ramach kampanii edukacyjnej „Gra nie jest zła”. Gry komputerowe często przedstawiane są w mediach w kontekście zagrożeń, kojarzone z pobudzaniem negatywnych emocji, z uczeniem przemocy i uzależnieniem wśród dzieci. Kampania ma na celu zrównoważenie tego obrazu poprzez przedstawienie pozytywnych aspektów gamingu. Na przestrzeni lat gaming bardzo się zmienił. W dzisiejszych czasach, granie to nie tylko bycie nerdem zamkniętym w swoim pokoju siedzącym dzień i noc przy komputerze z masą brudnych naczyń na biurku. Przy odpowiedzialnym podejściu rodziców, obiektywnym i świadomym spojrzeniu na gry komputerowe, możemy wspólnie dać dzieciom szansę na rozwój pasji oraz kompetencji przyszłości. W ramach kampanii „Gra nie jest zła” pragniemy przedstawić Ci, Drogi Rodzicu, pozytywne podejście, jakie należy przyjąć, aby z powodzeniem wspierać swoje dziecko w nowym świecie – w świecie nowych trendów i technologii. Kampania prowadzona jest pod patronem marki ACTINA. Dowiedz się więcej