Jest wielu takich nauczycieli, którzy chcieliby w swojej pracy zrobić coś nowego, coś zmienić, którzy mają ciekawe pomysły na edukację i chętnie by je wdrożyli, ale… Czasami brakuje im wsparcia, uiejętności, wiedzy albo odwagi, by spróbować. Trudno być don Kichotem edukacyjnych innowacji, kiedy reszta pokoju nauczycielskiego patrzy z niechęcią. Są też tacy nauczyciele, którzy dostrzegają potrzebę zmian w szkole i mają odwagę, a nawet wsparcie kolegów i dyrekcji, ale nie do końca wiedzą, od czego zacząć, co jest możliwe, jak przeprowadzić projekt. Potencjał jest ogromny. Jak go wykorzystać? Jak uruchomić? 

Wsparciem w wyzwoleniu tego potencjału może być program Microsoft Innovative Educator Expert, który gromadzi społeczność nauczycieli, edukatorów, dyrektorów szkół z całego świata. Łączy ich innowacyjne podejście do edukacji i chęć wykorzystania nowych technologii Microsoft w pracy z uczniami. Program MIEE powstał jako jeden z elementów wsparcia dla osób, które korzystają w edukacji z technologii Microsoft. Sama nowoczesna technologia to przecież nie wszystko. Technologia jest narzędziem, o którego wykorzystaniu decyduje człowiek, jego kompetencje, pomysły i chęci. Dlatego Microsoft szeroko wspiera nauczycieli, dyrektorów szkół, edukatorów, trenerów, konsultantów edukacyjnych. W Polsce MIE Ekspertów jest 120 i grono to wciąż się poszerza. Program jest bezpłatny, a MIE Eksperci z dużym przekonaniem mówią o korzyściach i możliwościach, jakie czerpią z programu. Zapytałam troje z nich o to, co im daje uczestnictwo w programie MIEE.

Dlaczego warto dołączyć do programu MIEE?

Oktawia Gorzeńska – dyrektor 17. LO w Gdyni: MIE Ekspertem może zostać każdy, kto chce spróbować działać inaczej. Nie trzeba być wybitnym innowatorem, czy mieć szczególnych osiągnięć. I to też nie jest tak, że kiedy zostaje się MIE Ekspertem, to się wywraca do góry nogami cały swój warsztat pracy. Z pomysłów i inspiracji tej społeczności można korzystać w taki sposób, jaki komuś jest akurat potrzebny, na jaki ktoś jest w danej chwili gotowy. Można wprowadzić Skype’a do klas, tak jak my to zrobiliśmy w naszej szkole, a można wykorzystać OneNote do jakiegoś niedużego projektu. Bierzemy z tych bogatych zasobów to, co jest nam akurat potrzebne. Obserwujemy, co i jak wykorzystują inni. Więc każdy, kto chce próbować pracować inaczej, nawet jeśli niekoniecznie wie jak, może dołączyć i rozwijać się razem z innymi MIE Ekspertami. Najważniejsze jest to, żeby chcieć.

Dorota Ługowska – nauczycielka z PSP nr 15 w Radomiu: To co cenię szczególnie w programie MIEE to między innymi długofalowość działań. Nie jest to pomysł na chwilę, stale rozwija się i stwarza nowe możliwości. Obcowanie z nowymi technologiami, rozwiązaniami i stała wymiana doświadczeń to kolejne zalety programu. Do tego ważny jest kontakt ze społecznością innowacyjnych nauczycieli z całego świata. Wymiana doświadczeń, pomysłów i motywowanie do dalszej pracy. Niezwykle istotne jest  również wsparcie merytoryczne ze strony konsultantów i prowadzących program po stronie firmy Microsoft.

Mariusz Domański – dyrektor II LO w Słupsku: Bycie MIE Ekspertem pomaga mi budować priorytety w zakresie mojego samorozwoju. To także motywacja, by iść naprzód, by być awangardą innowacji w mojej szkole. Jako MIE Ekspert mogę wnosić nowe pomysły do szkoły, jestem zawsze o krok przed – nauczycielami, uczniami, technologią. Dzięki temu mogę próbować zarazić ich pasją do technologii, motywować do rozwoju, pomagać, wspierać.

Oktawia Gorzeńska: Na rynku edukacyjnym działam dość energicznie i szeroko, wciąż sięgam do rozmaitych źródeł i inspiracji, słyszałam już o bardzo wielu różnych rozwiązaniach, metodach, projektach. A jednak zaskoczyło mnie to, co Microsoft robi dla edukacji i że są to działania na tak wysokim poziomie merytorycznym. Zaczęłam odkrywać rzeczy, o których wcześniej nie wiedziałam. Platforma z edukatorami z całego świata to było dla mnie wielkie odkrycie! Skorzystałam z wielu wartościowych szkoleń online. Dla mnie to jest niesamowity rozwój. MIE Eksperci dzielą się ze sobą swoją wiedzą i doświadczeniami, pomysłami. Mogę podpatrywać, co robią inni nauczyciele i dyrektorzy szkół, i korzystać z ich pomysłów. Microsoft organizuje też dla nas – ekspertów – konferencje, na których możemy się poznać, odbywają się szkolenia, webinaria, wymieniamy się wiedzą i pomysłami, dzielimy się tym, co aktualnie robimy. Dla mnie program MIEE to przestrzeń ogromnej inspiracji, gdzie mogę uczyć się od ludzi, którzy chcą robić w edukacji coś więcej, lepiej, inaczej, ciekawiej.

Aby dołączyć do grona ekspertów trzeba założyć indywidualny profil na platformie Microsoft Educator Community.

Potem są już same korzyści, począwszy od dostępu do bezpłatnych kursów online i innych aktywności wspierających rozwój różnych kompetencji i umiejętności przydatnych w nowoczesnej edukacji. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie aka.ms/programMIEE

Międzynarodowa społeczność 

Microsoft Innovative Educator Experts to niezwykła społeczność, która jest jak wielka baza pomysłów, doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk edukacyjnych w zakresie wykorzystania nowych technologii w szkole. Jej członkowie mogą z niej czerpać w nieograniczony sposób rozwijając siebie, swój warsztat pracy i swoje środowisko edukacyjne. 

Dorota Ługowska: Udział w programie pozwala mi na dzielenie się z innymi edukatorami swoimi pomysłami oraz na korzystanie z dobrych praktyk innych nauczycieli. Jako MIEE mam możliwość kontaktu nie tylko z nauczycielami z Polski, ale również z całego świata. 

Niesamowitym wyróżnieniem i zaszczytem był dla mnie udział w roku 2016 w międzynarodowej konferencji E2 | Education Exchange w Budapeszcie. W konferencji tej biorą udział najaktywniejsi MIEE  z całego świata. Mam możliwość stałego podnoszenia swoich kompetencji. Technologie Microsoft dla edukacji stale się zmieniają, a ja mogę na bieżąco śledzić to i wykorzystywać najnowsze rozwiązania. 

Oktawia Gorzeńska: Dzięki programowi „Rewolucj@ w szkole”, który stworzyłam i wdrażam, zostałam wybrana, żeby reprezentować polskich MIEE na konferencji w Singapurze. To było niesamowite wydarzenie. Poznałam osobiście innowacyjnych edukatorów z całego świata i zobaczyłam, jakie wspaniałe rzeczy robią z wykorzystaniem nowych technologii. Co ciekawe – nie wszystkie projekty prezentowane podczas konferencji to były jakieś bardzo informatyczne i techniczne przedsięwzięcia. Zobaczyłam, jak narzędzia Microsoft dla edukacji można wykorzystywać na przykład od wzmacniania nauczycieli.

Taka społeczność dzieląca się wiedzą i doświadczeniem to nie tylko źródło nowych pomysłów i rozwiązań, ale też grono, które dodaje odwagi, by próbować realizować rozmaite pomysły na własnym szkolnym podwórku.

Widząc, że komuś gdzieś coś się udało, nabieramy przekonania, że i nam się uda.

Tym bardziej, że MIE Experci podpowiadają sobie nawzajem rozwiązania, ułatwiając sobie działanie. 

Szkoła otwarta na świat – to łatwe

Dzięki możliwościom, jakie daje program Microsoft Innovative Educator Expert, nie tylko nauczyciele, ale i uczniowie otwierają się na nowe, ciekawe pomysły edukacyjne, poszerzają swoje kompetencje przyszłości, wychodzą do świata. Nauczyciele i szkoły nawiązują współpracę, realizują wspólnie większe i mniejsze projekty.

Dorota Ługowska: Szkoła, w której pracuję (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 w Radomiu) współpracuje z Zespołem Szkół Technicznych w Radomiu. Obydwie szkoły to modelowe szkoły Microsoft (Microsoft Showcase Schools), a kilkoro nauczycieli z tych szkół to MIE Eksperci. Jedna z naszych najnowszych wspólnych inicjatyw to Akademia Minecraft. Uczniowie ZST pod opieką nauczyciela uczą młodszych kolegów wykorzystując popularną grę Minecraft. Pomysł i realizacja należą do ZST, ale wsparliśmy ich testami, zajęciami próbnymi, tak, aby realizacja zadania wyszła jak najlepiej.

Oktawia Gorzeńska: Mnie zachwycił pomysł wykorzystania Skype’a w klasie (Skype in the Classroom). Moi uczniowie dzięki temu mają możliwość poznania i kontaktu z młodzieżą z całego świata. Dzięki Skype’owi można do klasy zaprosić na przykład specjalistę od rafy koralowej, czy przewodnika po muzeum w Kairze. Można rozmawiać z ekspertami z różnych dziedzin, fachowcami, pasjonatami. I robisz to jednym kliknięciem! Wprowadzasz dzieci w szeroki świat, a właściwie zapraszasz ten świat z całym jego bogactwem wiedzy do swojej klasy. Niesamowite jest patrzeć na uczniów, którzy na początku pełni rezerwy i obawy przed rozmową z ludźmi z dalekiego kraju, pod koniec lekcji przełamują już wszelkie blokady i po prostu rozmawiają. A potem pytają, kiedy znów będą mogli mieć lekcję ze Skypem.

Nowe technologie wchodzą do szkoły

Program Microsoft Innovative Educator Expert daje nauczycielom, edukatorom, dyrektorom szkół inspirację i wsparcie w realizacji projektów, w których w różny sposób wykorzystywane są technologie Microsoft dla edukacji.

Okazuje się, że wprowadzanie innowacji wcale nie musi być trudne, a przede wszystkim wcale nie wymaga zmian całego systemu. MIE Eksperci przekonują, że można realizować świetne przedsięwzięcia na skalę klasy, czy szkoły. 

Dorota Ługowska: W ostatnim czasie wprowadziłam dwa programy innowacyjne. Pierwszy „Kodowanie? Nigdy nie było takie proste jak teraz” to program realizowany podczas zajęć komputerowych, a drugi „Z komputerem podróże po literaturze” to program realizowany na zajęciach dodatkowych. To korelacja języka polskiego i informatyki, dlatego realizujemy go wspólnie z koleżanką, nauczycielką języka polskiego (również MIEE). Realizacja tych programów bazuje na rozwiązaniach firmy Microsoft. Wykorzystanie Office 365 pozwala na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań podczas naszych działań.

Mariusz Domański: W naszej szkole wprowadziliśmy pakiet Office 365, dzięki któremu bezpośrednio i szybko komunikuję się z pracownikami szkoły. Każdy z nas ma w każdej chwili możliwość skomunikowania się z innymi oraz dostęp do zasobów szkolnych – dokumentów, materiałów. Zbudowaliśmy też taką sieć kontaktu między nauczycielami a uczniami. 

Możemy pracować nad tym samym dokumentem niekoniecznie zwołując zebranie, czy spotykając się przy jednym biurku. To duża wygoda i większa sprawność działania. Zanim zaczęliśmy wykorzystywać technologie Microsoft dla edukacji, zużywałem 3 ryzy papieru w tygodniu, teraz 3 ryzy papieru wystarczają mi na kwartał a nawet pół roku. Znacznie łatwiej jest wyszukać dokumenty czy materiały związane z określonym słowem kluczowym. Nie muszę już pamiętać, gdzie co jest.

MIEE nie tylko dla nauczycieli

Dla dyrektora szkoły bycie MIE Ekspertem to możliwość poznawania nowości, bycia na bieżąco z rozwojem technologii. Dyrektor-ekspert jest już nie tylko liderem zespołu nauczycielskiego i całej szkolnej spoleczności, nie tylko zarządcą administracyjnym, ale także liderem w zakresie kompetencji cyfrowych. 

Mariusz Domański: Mogę korzystać ze wsparcia Microsoftu w postaci szkoleń online i różnych innych form rozwojowych. Office 365 ma to do siebie, że stale się rozwija i zmienia. Pewne rzeczy, które nie były możliwe tydzeń temu, dziś już są wykonalne. To wymaga stałego rozwijania własnych umiejętności, dlatego korzystanie ze wsparcia Microsoftu jest tak cenne. Będąc MIE Ekspertem mam dostęp do informacji o zmianach i udoskonaleniach nieco wcześniej niż inni, mogę je przetestować i nauczyć się ich zanim cały mój zespół zacznie z nich korzystać. Dzięki temu mogę potem pomagać nauczycielom, uczniom i pracownikom szkoły, doradzać, podpowiadać i wspierać ich w doskonaleniu. Rozwój świata informatycznego jest bardzo szeroki. Nikt nie jest ekspertem od wszystkiego, ale my stajemy się prawdziwymi ekspertami od aplikacji i programów Microsoft, których używamy w naszej pracy.

MIEE dodaje odwagi i napędza do działania

Eksperci MIE mogą czerpać inspiracje, czy wręcz gotowe pomysły od innych, ale też bycie członkiem tej społeczności daje pewne poczucie bezpieczeństwa, pewności, że nie jest się samotnym w swoich działaniach i pomysłach, że są inni, którzy działają podobnie. Przekonuje, że to nie jest nic dziwnego zrobić coś inaczej niż wszyscy, inaczej niż dotąd. To dodaje wiary i odwagi, czyli tak zwanych skrzydeł.

Oktawia Gorzeńska: To daje napęd do działania. Wsparcie w tej grupie jest bardzo duże. Dołączenie do grona MIE Ekspertów na pewno bardzo dodaje odwagi i ośmiela, by wykorzystywać narzędzia, jakie mamy w szerszy i kreatywny sposób. W tym gronie jesteśmy na bieżąco z nowościami technologicznymi, ale też z pomysłami na ich wykorzystanie. Mam wrażenie, że w Polsce jeszcze trochę jesteśmy nieśmiali, dlatego tym bardziej warto dołączać do MIEE, żeby nabrać tej śmiałości w projektowaniu ciekawych działań i wdrażaniu ich. Ja zobaczyłam, że ludzie na całym świecie robią rzeczy podobne do tych, które ja robię, albo które chciałabym zrobić. I że wcale nie trzeba być super technicznym i informatycznym, żeby w ciekawy sposób wykorzystywać nowe technologie, bo możliwości jest tu po prostu mnóstwo.

Aplikacje do programu

Microsoft Innovative Educator Expert

szczegóły na stronie:

 aka.ms/programMIEE

c

Oktawia Gorzeńska – dyrektor 17. LO w Gdyni aktywnie wykorzystuje usługi chmurowe Microsoft i angażuje się w wiele projektów, w szczególności program Skype in the Classroom. Wzięła udział w konferencji Education Exchange w Singapurze i dzięki temu pozyskała wiele kontaktów do współpracy międzynarodowej. W szkole organizowała kilka lekcji ze Skype, a teraz realizuje swój projekt Agenci Globalnej Zmiany, w którym korzysta ze wsparcia Microsoft. Oprócz niej jeszcze 3 osoby ze szkoły uczestniczą w programie MIEE.

Dorota Ługowska wraz z innymi nauczycielami z Radomia brała udział z uczniami w projekcie Akademia Minecraft, gdzie uczniowie ZST Radom prowadzą zajęcia z programowania w Minecraft dla młodszych uczniów z podstawówek. Wykorzystuje też Office 365 w swojej pracy. Uczestniczyła w Education Exchange w Budapeszcie.

c

c

Mariusz Domański – dyrektor II LO w Słupsku aktywnie wykorzystuje technologie chmurowe Office 365 w szkole. II LO jest pokazową szkołą Microsoft Showcase School, a 2 osoby są w programie Microsoft Innovative Educator Expert.

c

c

Artykuł powstał we współpracy z firmą Microsoft. Dziękuję za udostępnienie kontaktów do MIE Ekspertów oraz za informacje o programie.