Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka to nowość Wydawnictwa Naukowego PWN. Tytuł może być nieco mylący, książka bowiem zawiera wiele informacji, które nie są bezpośrednią odpowiedzią na pytanie “Którą szkołę wybrać?”. Pytanie o dobrą, odpowiednią szkołę stało się raczej pretekstem do przedstawienia systemu edukacji w Polsce – przepisów nim rządzących, sposobu organizacji, możliwości i uwarunkowań. To cenne informacje i mogą być pomocne nie tylko przy wyborze szkoły, ale także potem, kiedy dziecko już do szkoły uczęszcza.
Czy w Polsce trzeba chodzić do szkoły? Jakie rodzaje szkół działają w naszym kraju i czym się charakteryzują? Czym jest prawo do edukacji, a czym obowiązek szkolny? Jakie są sposoby finansowania edukacji? Jakie są prawa i obowiązki nauczyciela, rodziców, dyrektora szkoły? Czym jest program wychowawczy szkoły? Co trzeba zrobić, jeśli wolimy edukację domową od szkoły? Na te i mnóstwo innych pytań próbują odpowiedzieć autorzy książki, przedstawiając w szczegółach mechanizmy działania systemu edukacji w ogóle i każdej szkoły w szczególności. Wpuszczają nas na zaplecze szkolnej machiny i pokazują dokładnie, jak działa i z czego się składa. Czy ta wiedza potrzebna jest rodzicom?
Mając dziecko w wieku szkolnym warto tę książkę przeczytać i mieć na półce. Warto znać szczegóły systemu, w który zanurzamy się po uszy i my, i nasze dzieci. Warto wiedzieć, do czego mamy prawo, co gwarantuje państwo, czego możemy i powinniśmy oczekiwać i wymagać, jakie obowiązki spełniać, z jakich udogodnień możemy korzystać i w jakich okolicznościach. W wielu sytuacjach związanych ze szkołą i edukacją moglibyśmy poradzić sobie lepiej, łatwiej, skuteczniej, szybciej, gdybyśmy wiedzieli, jakie rozwiązania są dostępne. Szczególnie w sytuacjach trudnych, problemowych taka wiedza może okazać się bardzo cenna.
Ta książka dostarcza właśnie takiej wiedzy. Nie traktowałabym jednak jej jak poradnik. Raczej jak kompendium informacji prawnych, administracyjnych, formalnych, organizacyjnych systemu oświaty w Polsce. Na ich podstawie możemy sprawniej i efektywniej funkcjonować w systemie oświaty i lepiej wspierać nasze dzieci w edukacji. Znajomość praw, obowiązków i zasad działania systemu oświaty na pewno też pomoże podjąć decyzję, jaka szkoła będzie dla naszego dziecka najlepsza. Książka jednak nie wskaże najlepszego rozwiązania, bo to możemy wybrać tylko my – rodzice, znający nasze dzieci i ich potrzeby.
Mam wrażenie, że autorzy książki nieco faworyzują publiczne szkoły i za najlepsze uważają posłanie dziecka do szkoły obwodowej, czyli zgodnie z przypisanym rejonem. Wymieniają zalety takiego rozwiązania i uczulają na możliwe trudności w rekrutacji do szkół niepublicznych i w ich funkcjonowaniu. Są też w książce takie stwierdzenia, z którymi trudno mi się zgodzić – na przykład o konieczności stosowania kar w szkole, czy upraszczające przedstawienie kwestii motywacji za pomocą nagród. Nie jest to jednak książka o wychowaniu, ani rozważania o tym, w jakim kierunku powinno zmierzać nasze myślenie o dzieciach i edukacji. Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka to przede wszystkim opis tego, jak jest, zbiór informacji i przepisów prawnych regulujących obecnie funkcjonowanie dzieci (i rodziców) w szkole i jako taka jest bogatym i cennym źródłem wiedzy. Może więc stanowić punkt wyjścia do własnych poszukiwań, zadawania pytań, sprawdzania opinii i faktów u źródeł, a także być wsparciem w rozwiązywaniu różnych problemów edukacyjnych.
Zmiany w prawie oświatowym prawdopodobnie spowodują, że niektóre informacje z tej książki niedługo staną się nieaktualne. Jednak większość nadal będzie obowiązująca. Po tej lekturze warto zapoznać się z nową ustawą, która niebawem prawdopodobnie zostanie uchwalona. Po wyjaśnieniach terminologii stosowanej w przepisach dotyczących edukacji, jakie znajdziemy w książce Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka, łatwiej będzie zrozumieć język nowych przepisów.
Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka
redakcja naukowa: Stefan M. Kwiatkowski
Wydawnictwo Naukowe PWN
c
recenzuje: Elżbieta Manthey
Twój komentarz może być pierwszy