Inicjatywa zrodziła się z inspiracji artykułem prasowym o nowym amerykańskim magazynie dla dziewcząt „Kazoo” oraz tęsknoty polskich mam, by ich córki nie były skazane na banalne pisma, przedstawiające dziewczynki i przeznaczone im role w sposób stereotypowy. Na tym właśnie polega niezwykłość tego projektu: pismo tworzone jest nie przez wydawnictwo, ale wysiłkiem kilkunastu „zwykłych kobiet”. Dwa pierwsze numery „KOSMOSU” mają być sfinansowane w dużej mierze ze społecznej zbiórki (crowdfunding). Czasopismo proponuje zupełnie nowe, dojrzałe i wielostronne spojrzenie na „dziewczyńskość”.

Dziś rynek prasowy zderza dziewczynki z gazetkami marnej jakości, w których bohaterkami są księżniczki, baletnice, królewny. Fizycznie odrealnione, piękne, z nienaganną fryzurą, cerą, czasem makijażem. Niepodobne do dorastającej siostry, mamy, cioci czy pani nauczycielki. „KOSMOS” chce pokazywać dziewczynkom rzeczywistość, a nie kreować różowo-gadżetową papkę – mówi Sylwia Szwed,  redaktor naczelna „KOSMOSU”.

Pismo ma zawierać różnorodne materiały: reportaże o inspirujących dziewczynkach i kobietach, wywiady, eksperymenty naukowe w atrakcyjnej formie, dobrą literaturę, opowieści o ciele, emocjach, przyrodzie i matematyce, narzędzia do rozumienia takich zagadnień jak państwo, konstytucja, prawa człowieka, ekologia czy uchodźcy, a także dział „zrób to sama” oraz niebanalne kolorowanki, gry i zabawy. Całość wydawana będzie z wielką dbałością o stronę graficzną i na papierze wysokiej jakości.

Inicjatorki są przekonane, że takie wydawnictwo jest na polskim rynku bardzo potrzebne. Już od przedszkola bowiem dziewczynki w reklamie, kulturze masowej, a nawet w przedszkolu czy szkole spotykają się ze stereotypami, które wtłaczają je w pewne role, a inne przedstawiają im jako „nie dla dziewczyn”. W efekcie część dziewczynek boi się podążać za swoimi zainteresowaniami i z nich rezygnuje. Co więcej, nierzadko zaczynają myśleć, że są mniej wartościowe od chłopców.

Badania wskazują, że dziewczynki sądzą, iż odnoszą sukcesy w nauce dzięki swojej pracowitości i wytrwałości, a nie dlatego, że są inteligentne czy zdolne.

Zdaniem twórczyń „KOSMOSU” niezwykle szkodliwa jest też presja dotycząca ciała i ideału piękna, jakiej poddawane są dziewczyny od najmłodszych lat. W jej efekcie 60% polskich 15-latek uważa, że są za grube, choć nie mają nadwagi, a przeciętna polska gimnazjalistka spędza godzinę przed lustrem, zanim wyjdzie do szkoły.

KOSMOS” ma ambicję stać się dla polskich dziewczynek źródłem siły, inspiracji i różnorodnych wzorców. Ma też budować w nich poczucie wspólnoty w poszukiwaniu własnej, samodzielnie wybranej drogi życiowej. Nie będzie promował określonych profesji czy zainteresowań, ale pokazywał ich rozmaitość i prezentował różne żeńskie bohaterki.

Moja siedmioletnia córka opowiedziała mi, jak kłóciła się w szkole o kolor różowy. Chłopcy mówili, że jest dla dziewczyn, a ona po długim sporze stwierdziła: „wszystkie kolory są i dla dziewczyn, i dla chłopaków i moja mama będzie o tym pisać gazetę” – podsumowuje Joanna Woźniczko-Czeczott, redaktorka zaangażowana w tworzenie „KOSMOSU”.

mat.prasowe fundacji Kosmos dla Dziewczynek

Grzeczne dziewczynki nie radzą sobie z trudnościami

Zapisz


Discover more from Juniorowo

Subscribe to get the latest posts sent to your email.