Do czego dzieci używają komputerów? Wydaje się nam, że głównie do grania i rozrywki, trochę do odrabiania lekcji. Godzina Kodowania to idea, która ma pokazać młodym użytkownikom cyfrowego świata, ale też ich rodzicom i nauczycielom, o wiele więcej możliwości. To ogólnoświatowe wydarzenie, które zachęca do poznania języka, w którym opisany jest współczesny świat – języka informatyki. Przyglądałam się, na czym ono polega w warszawskiej siedzibie Microsoft, gdzie odbyły się mikołajkowe warsztaty Godziny Kodowania dla dzieci. To niesamowite, jak wiele wątków i korzyści można spleść w jednym dobrym pomyśle edukacyjnym!

Czym jest Godzina Kodowania?

Godzina Kodowania to międzynarodowa inicjatywa, która wprowadza dzieci i młodzież w świat informatyki. Zaangażowane w nią firmy i organizacje tworzą specjalnie na tę okazję lekcje, dzięki którym można rozpocząć przygodę z informatyką w łatwy i przyjemny sposób. Lekcje dostępne są na platformie https://hourofcode.com/pl i każdy może z nich skorzystać – indywidualnie, grupowo, w domu, w szkole. 

Microsoft angażuje się w Godzinę Kodowania od kilku lat. Zachęcamy szkoły, rodziców, opiekunów, żeby razem z dziećmi wzięli udział w tym globalnym przedsięwzięciu, gdzie nowe technologie, zabawa i edukacja łączą się w jedną całość – mówi Agata Kapica, Manager Programu Microsoft dla Edukacji.

Z przygotowaną przez Microsoft Godziną Kodowania zmierzyło się kilkudziesięciu uczniów szkół podstawowych podczas Mikołajkowego spotkania w warszawskiej siedzibie firmy. Mikołajkowa Godzina Kodowania w Microsoft rozpoczęła się opowieścią o magii. Bo programowanie jest trochę jak magia, a programiści to techno-magowie. Programując możemy tworzyć coś z niczego, możemy kreować rzeczy i zjawiska, które w realnym świecie nie istnieją i nie mogłyby zaistnieć. Albo odtwarzać te, które znamy z rzeczywistości. Możemy też rozwiązywać całkiem realne problemy całkiem realnego świata. W tegorocznej edycji Godziny Kodowania Microsoft postawił właśnie na połączenie świata cyfrowego z realnym oraz gry i zabawy z rozwiązywaniem problemów. Po raz pierwszy lekcja kodowania jest wspierana przez sztuczną inteligencję.

W tym roku przygotowaliśmy wyjątkową Godzinę Kodowania – opowiada Agata Kapica. – Po pierwsze odbywa się ona w Minecrafcie – grze, którą uwielbiają miliony dzieci na całym świecie (i nie tylko dzieci). Po drugie przygotowana przez nas w tym roku lekcja odwołuje się do innego projektu Microsoft – AI For Earth – dzieci będą się uczyć o tym, jak sztuczna inteligencja pomaga rozwiązywać światowe problemy. W zadaniu, jakie przygotowaliśmy będą tworzyć w Minecrafcie rozwiązanie, które ma na celu zapobieganie pożarom w lesie. Opracowaliśmy naszą lekcję w taki sposób, by dzieci uczyły się także tak zwanych kompetencji przyszłości: współpracy, komunikacji, kreatywności. 

Justyna Płatek, ekspert Minecraft: Education Edition, opowiada o szczegółach Microsoftowej Godziny Kodowania: – Tegoroczna godzina kodowania to scenariusz wykorzystujący świat gry Minecraft – jednej z najpopularniejszych gier komputerowych wszechczasów – w którym dzieci opracowują system zapobiegania pożarom lasów. Za pomocą prostego kodowania i robotów, które są w grze, dzieci uczą się, jak rozpoznawać rośliny, które są łatwopalne i je usuwać. Gra komputerowa może nam się kojarzyć z zabawą, na której nasze dzieci najchętniej spędzałyby długie godziny, jednak Minecraft daje o wiele większe możliwości, między innymi edukacyjne. Tym razem posłużył do zasymulowania problemu, z jakim boryka się realny świat i zaproszenia dzieci, by zmierzyły się z jego rozwiązaniem. 

Ten scenariusz pokazuje dzieciom, że kiedy siadamy do komputera to nie tylko po to, żeby się pobawić, ale również dlatego, by wykorzystać nasze cyfrowe umiejętności do czegoś ważnego, stworzyć rozwiązanie, które komuś, czemuś będzie służyło. Bo nowe technologie, komputery, internet, roboty to nie tylko zabawa, nie tylko gry w smartfonie. Używamy ich codziennie, wykorzystujemy w najróżniejszych dziedzinach życia – od zamawiania pizzy po medycynę, od zamawiania taksówki po loty w kosmos. Nasze dzieci rozwijają się w świecie wypełnionym technologią, to dla nich naturalne środowisko, są „cyfrowymi tubylcami”. My dorośli możemy im pokazać, jak wykorzystać technologię nie tylko do zabawy. Albo one pokażą to nam. 

Dzieci, które odwiedziły Microsoft w Mikołajki z zaangażowaniem rozwiązywały przygotowane zadanie. Były okrzyki radości i ekscytacji, był błysk pasji w oczach. Była współpraca, koncentracja i zaangażowanie. „To było całkiem łatwe” – mówili uczestnicy warsztatów. 

Dlaczego Minecraft?

Microsoft nieprzypadkowo wykorzystuje Minecraft: Education Edition w Godzinie Kodowania. – Minecraft jest jak klocki Lego w świecie wirtualnym – wyjaśnia Justyna Płatek. – Dla nauczyciela, czy edukatora to niesamowite narzędzie pozwalające na stworzenie dowolnego środowiska edukacyjnego. Jeśli na przykład mam pomysł na zajęcia z historii o Egipcie, mogę zbudować mapę z piramidami, Sfinksem, wprowadzam w niej zadania związane z tym okresem historii, a potem daję ją do dyspozycji uczniom, którzy przemierzając ten wirtualny świat, rozwiązując zadania, uczą się i w dodatku świetnie bawią. W Minecraft: Education Edition można stworzyć środowisko i scenariusz dla każdych zajęć, w zależności od tego, czego potrzebuję i co chcę zrealizować. A ponieważ dzieciaki tę grę uwielbiają, to nauka staje się przyjemnością. 

To samo, co w podręczniku i ćwiczeniach znudziłoby uczniów po trzech minutach, w Minecrafcie wciągnie je jak najlepsza przygoda, a efekt edukacyjny będzie taki sam, a właściwie nawet lepszy, bo wiedza przyswajana w towarzystwie pozytywnych emocji zapisuje się w pamięci skuteczniej. A dzieci nawet nie wiedzą, że się uczą. Nauka w atrakcyjnej wirtualnej przestrzeni jest dla nich zabawą i wzbudza apetyt na więcej – i zabawy i wiedzy. Dlatego Microsoft zachęca nauczycieli i edukatorów do wykorzystywania Minecraft: Education Edition w edukacji.

Ważnym aspektem jest też praktyka. Kiedy dzieci uczą się czegoś w teorii, z podręcznika czy na kartce papieru, to jest abstrakcyjne. Tu mamy świat, w którym od razu wypróbowujemy rozwiązania, od razu widzimy efekty, od razu sprawdzamy, jak to, co wymyśliliśmy działa. A ponieważ to jest świat wirtualny, więc można próbować bezpiecznie, można się bezpiecznie pomylić i naprawić błąd, można bezpiecznie robić eksperymenty, które w świecie realnym wymagałyby niezwykłej ostrożności – opowiada Justyna Płatek.

Wykorzystanie Minecrafta daje dzieciom poczucie sprawczości. W realnym świecie z pewnością nie dopuścilibyśmy dzieci do strefy pożaru. W Minecrafcie mogą zmierzyć się z takim wyzwaniem – obmyślić plan, rozwiązać problem, wdrożyć to rozwiązanie i sprawdzić, jak będzie działało. Nie poparzą się, rozgrzeją się co najwyżej ich szare komórki, generując kreatywne pomysły.

Dorośli trochę się obawiają Minecrafta. Że to gra, że może źle wpływa na dzieci, że może uzależnia, że to taka dziwna grafika. Wiele z tych obaw wynika z tego, że my nie bardzo rozumiemy tę rzeczywistość, bo w nią nie wchodzimy – mówi Justyna Płatek. – Dzieci wiedzą o niej znacznie więcej i poruszają się w niej jak ryby w wodzie. To może być bardzo wartościowe doświadczenie, kiedy dorosły usiądzie razem z dzieckiem do gry i pozwoli się dziecku w nią wprowadzić. Kiedy to dziecko będzie ekspertem, a dorosły uczniem. Kiedy dziecko będzie miało okazję pokazać swoją wiedzę, a dorosły pozna ten świat, zobaczy, co dziecko w nim robi, czym się zajmuje, co je fascynuje. To może być bardzo dobry rodzinny czas.

Godzina Kodowania i trwający od 9 do 15 grudnia Światowy Tydzień Edukacji Informatycznej to doskonała okazja, żeby przekroczyć próg tego świata i zobaczyć, co za nim jest, co tak fascynuje dzieci. Wiadomo, że to wartościowe i bezpieczne materiały, nie musimy się więc martwić, na co trafimy. Można zupełnie swobodnie oddać się przyjemności eksplorowania cyfrowego świata wspólnie z dziećmi. Scenariusz przygotowany przez Microsoft nie wymaga uczenia się gry, a wszystkie potrzebne instrukcje znajdują się w samouczku. 

Godzina Kodowania to dopiero początek

Godzina Kodowania, jak pokazuje tegoroczny pomysł Microsoft, nie ogranicza się do kodowania, lecz może łączyć różne idee – rozwiązywanie problemów, kreatywność, ekologię, wiedzę o świecie… I nie jest to tylko godzina. 

Godzina Kodowania ma zachęcić do sięgnięcia po więcej – podkreśla Agata Kapica. – Polskie szkoły uczestniczą w tej inicjatywie od lat i jest ona niezwykle popularna. Zasoby Godziny Kodowania są otwarte, można z nich korzystać nie tylko w szkole ale też w domu, klubie, przedszkolu. 

Na platformie https://hourofcode.com/pl dostępne są samouczki, przewodniki i informacje, które pomagają w skorzystaniu z zasobów i zorganizowaniu Godziny Kodowania dla grupy – w przedszkolu, szkole, klubie, czy dla dzieciaków z sąsiedztwa. Opcji i podpowiedzi jest tyle, że każdy znajdzie najbardziej odpowiednią dla swojej grupy wiekowej i dla sprzętu, jakim dysponuje. Można zorganizować Godzinę Kodowania nawet bez komputera! – na to też opracowano rozwiązania. W Godzinie Kodowania biorą udział dzieci i dorośli z całego świata, a materiały dostępne są w wielu różnych językach w tym po polsku. Natomiast język informatyki jest uniwersalny, to język, w jakim opisujemy świat, język, w którym nasze dzieci będą porozumiewały się ze sztuczną inteligencją, w którym będą tworzyły rozwiązania problemów, w którym będą opisywały swoje pomysły.

 

Platforma Godziny Kodowania (Hour of Code):

https://hourofcode.com/pl

Godziny Kodowania Microsoft:

https://code.org/minecraft

 


Discover more from Juniorowo

Subscribe to get the latest posts sent to your email.