Sterta walizek, toreb, tobołów i reklamówek wypełniona wakacyjnymi bambetlami. Zapakowanie jej do samochodowego bagażnika to nie tylko łamigłówka pt. „tetris 3d”. Za źle zapakowany bagaż policja może ukarać nas mandatem. Jak się spakować zgodnie z prawem? Zasady pakowania bagażu reguluje artykuł 61 prawa o ruchu drogowym. Zasady te są bardzo proste i logiczne, a wynikają z troski o bezpieczeństwo osób podróżujących.

Pierwsza zasada – bagaż nie może przekroczyć dopuszczalnej ładowności samochodu. Informację o tym, ile kilogramów możemy zapakować do auta, ławo można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. Przy czym trzeba pamiętać, że wlicza się w to ciężar osób podróżujących autem, bagażnika na dachu i rowerów. Jeśli więc dopuszczalna ładowność samochodu wynosi np. 500 kg, to na bagaż zostaje różnica pomiędzy dopuszczalną ładownością a masą pasażerów. Gdy czteroosobowa rodzina waży łącznie 200 kg, to na bagaż zostanie nam 300 kg. Niby wciąż dużo, ale jeśli dodamy bagażnik dachowy i rowery na specjalnym stelażu, istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia dopuszczalnej ładowności.

Przepis mówi też o tym, że ładunek nie powinien przekroczyć dopuszczalnego nacisku na oś. Trzeba mieć wyjątkowego pecha, żeby policja drogowa zaprosiła nas na specjalną wagę do ważenia samochodów, ale przy okazji warto uświadomić sobie jedną rzecz: jeśli ciężar w samochodzie rozłożymy nierównomiernie, tzn. jeśli np. ciężkie walizki umieścimy z jednej strony bagażnika, a z drugiej same śpiwory i koce, może się okazać, że zaburzymy stabilność samochodu. Przy wyższych prędkościach jest to po prostu niebezpieczne.

Kolejna sprawa – bagaż nie może utrudniać kierowania pojazdem. Niby oczywiste, ale w praktyce co rusz mijają nas auta, w których ktoś przewozi np. rowery czy długie deski w taki sposób, że ich fragmenty zmuszają kierowcę do niewygodnego odchylenia głowy. Jeśli policja nas na tym przyłapie – mandat i konieczność przepakowania auta.

Nasz ładunek nie może również zasłaniać widoczności. Przedniej szyby nie zasłonimy nigdy, boczne bardzo rzadko, ale tylną szybę – często. Nawet w sedanach, w których bagażnik stanowi odrębną komorę, z tyłu mamy półkę, na której da się upchnąć całkiem sporo bagaży.

I tu warto przypomnieć kwestię, której przepisy nie regulują, ale która jest kluczowa dla bezpieczeństwa.

Nieumocowane bagaże stanowią śmiertelne niebezpieczeństwo w momencie wypadku.

Zwykła szklana butelka zamienia się w pocisk rozbijający głowy, a ciężka walizka będzie taranem miażdżącym nasze ciała. Jeśli więc chcemy zapakować nasze kombi czy hatchbacka po dach – zaopatrzmy się w specjalną kratkę, która oddzieli przestrzeń bagażową od podróżujących. Taka kratka może okazać się kwestią życia i śmierci. A w sedanach niech na tylnej półce spoczną np. śpiwory, a butlę gazową czy kosz z prowiantem wkładamy do bagażnika.

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać pakując samochód na wakacyjną wyprawę? Bagaż nie może zasłaniać świateł ani tablicy rejestracyjnej. Ten problem występuje przede wszystkim w przypadku bagażników rowerowych mocowanych z tyłu pojazdu. Jeśli rowery zasłonią światła i tablicę rejestracyjną – policja ma prawo wystawić nam mandat. Rozwiązaniem są dodatkowe światła i tablice, ewentualnie przeniesienie rowerów na dach (jeśli nie ma tam już bagażnika dachowego).

I ostatnia sprawa: bagaż powinien być stabilnie zamocowany. Nic nie powinno obijać się na zakrętach czy przy gwałtownym hamowaniu. Na szczęście w praktyce wakacyjnych wypraw ryzyko pozostawienia wolnej przestrzeni w bagażniku jest bliskie zeru.

Art. 61. Prawa o ruchu drogowym (fragment):
1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

Foto: Mike McCune