Skype to nie tylko komunikator do pogawędek ze znajomymi. To narzędzie o bardzo szerokich możliwościach edukacyjnych. Wielu nauczycieli już się o tym przekonało. Skype w klasie to taki Erasmus, tylko bez wychodzenia z własnej szkoły – mówi Łukasz Gierek, nauczyciel z Zespołu Szkół Technicznych z Radomia. Każdy może wprowadzić Skype do swojej klasy, na swoje lekcje. Wystarczy komputer z dostępem do internetu. A nadarza się ku temu doskonała okazja – Skype-a-Thon – wielkie edukacyjne wydarzenie na światową skalę.

Po co wprowadzać Skype do klasy?

Skype może się wydawać kolejnym technologicznym gadżetem, jednak jego wpływ na efektywność nauki może być większa, niż nam się wydaje. Potwierdzają to nauczyciele, którzy już korzystają z lekcji ze Skypem.

Po pierwsze: nadaje sens nauce języka obcego – lekcje z wykorzystaniem połączeń przez Skype otwierają możliwości kontaktu z całym światem.

Nauka języka zaczyna być po coś – żeby porozmawiać z uczniami z innego kraju, spotkać się z ciekawym ekspertem, czy wirtualnie zwiedzić niezwykłe miejsca poza granicami własnego kraju. Neurobiolodzy podkreślają, że mózg uczy się tego, co ma sens, co jest przydatne, lekcje ze Skypem sprawiają, że umiejętności językowe stają się potrzebne. 

Edyta Żegnałek, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej Nr 3 w Ząbkach: Uczniowie klas 5-7 mieli możliwość porozmawiać w języku angielskim z uczniami ze Sri Lanki, Stanów Zjednoczonych i zobaczyć prezentację ze szkoły w Egipcie. Wybierałam tematy które wydały mi się interesujące dla dzieci i o których mogą porozmawiać nawiązując do własnych doświadczeń. Największym wyzwaniem dla uczniów było przełamanie bariery językowej w mówieniu. Jednak już po pierwszych paru minutach dzieci zaczynały rozmawiać swobodniej, a pod koniec lekcji pytaniom nie było końca, każdy chciał coś powiedzieć! Pod tym względem było to niesamowite doświadczenie.

Po drugie: Skype uczy pracy w wirtualnych zespołach, a to jest umiejętność, która z pewnością będzie przydatna wielu uczniom w ich dorosłym zawodowym życiu.

Dziś projekty biznesowe, naukowe czy technologiczne często prowadzone są w międzynarodowych zespołach, łączących się ze sobą i pracujących w wirtulanej przestrzeni.

Po trzecie: Skype pozwala czerpać wiedzę z rzeczywistości, nie tylko z podręcznika.

O historii starożytnego Egiptu można uczyć się odwiedzając z pomocą Skype’a Muzeum Egipskie, o sztucznej inteligencji – rozmawiając ze specjalistą w tej dziedzinie z Uniwersytetu w Waszyngtonie, a o Arktyce – łącząc się na żywo z arktyczną stacją badawczą.

Po czwarte: Skype wprowadza różnorodność do procesu nauczania – a różnorodność metod i narzędzi zdecydowanie sprzyja efektywności edukacji.

Anna Leszczyńska, nauczycielka języka angielskiego i etyki z 17. LO w Gdyni: Wirtualne spotkania z osobami takimi jak na przykład profesor biologii Charlotte Orba z Wise Oceans zajmująca się rafą koralową to jest rewelacja z wielu powodów. Ktoś taki opowiada o swojej pracy w ciekawy i przystępny sposób. Uczniowie słuchają autentycznego wykładu i co więcej mogą z wykładowcą porozmawiać. Jest interakcja w języku angielskim, a rozmowa toczy się na temat biologii – dochodzi, więc interdyscyplinarność. Wcześniej uczniowie przygotowywali projekty i plakaty o rafie koralowej, tak by poznać słownictwo i tematykę zajęć, oraz żeby przyszły im już jakieś pytania do głowy przed zajęciami.

Po piąte: młodzież uczy się wykorzystywania nowych technologii do zdobywania wiedzy, szukania wiarygodnych źródeł informacji.

Łukasz Gierek, nauczyciel przedmiotów technicznych z Zespołu Szkół Technicznych z Radomia: Kiedyś traktowałem Skype jak komunikator, z którego czasem można skorzystać, żeby porozmawiać ze znajomymi. Kiedy pierwszy raz spróbowałem wprowadzić go na lekcję w klasie (a zaznaczam, że mój angielski wcale nie był perfekcyjny), to potem uczniowie sami przychodzili z kolejnymi pomysłami, inicjowali kolejne działania z wykorzystaniem Skype’a. To wciąga i z każdym krokiem widzi się coraz więcej możliwości. Teraz w naszej szkole mamy już spore doświadczenie w wykorzystaniu Skype’a. Dzięki dyrekcji, która popycha nas do działania i zespołu nauczycieli, który wspiera, wzięliśmy udział w niezwykłych zajęciach i projektach.

Po szóste: dzięki kontaktom z młodzieżą i ekspertami z całego świata, uczniowie uczą się szacunku dla innych kultur.

Młodzi ludzie poznają to, co do tej pory wydawało się obce, uczą się też, że ich własny kraj, tradycje i codzienność mogą być interesujące i wartościowe dla innych.

Łukasz Gierek: Razem z uczniami uczestniczyliśmy między innymi w projekcie Human Differences, w którym wzięło udział 50 szkół z 37 krajów. Zajmowaliśmy się tematami takimi jak rola kobiet we współczesnym świecie, dyskryminacja rasowa, różnice wyznaniowe. Młodzież mogła spojrzeć na te ważne sprawy z różnych perspektyw, dyskutując z rówieśnikami z różnych krajów i kultur. Ta międzynarodowa współpraca zaowocowała nakręceniem 3 filmów.

Edyta Żegnałek: Podczas corocznej Debaty szkolnej wykorzystuję Skype do nawiązania połączenia ze szkołami z zagranicy do tego aby wspólnie dyskutować na temat Powstania Warszawskiego. Dwukrotnie była to szkoła z Anglii. Brytyjscy uczniowie dzielili się z nami tym czego dowiedzieli się na temat tego ważnego dla nas wydarzenia historycznego.

Łukasz Gierek: Prezentacja o Polsce przedstawiona we własnej klasie może być nudna i oczywista, ale kiedy połączymy się przez Skype na przykład z uczniami szkoły w Turcji i przedstawimy im taką prezentację, to będzie ciekawe i dla nich, i dla nas, bo przy okazji na pewno wywiąże się dyskusja na temat podobieństw i różnic obyczajów, historii i kultury.

Skype in the Classroom – co to takiego?

Skype in the Classroom to wirtualne wycieczki i spotkania, dzięki którym można zrealizować wiele różnych tematów ze szkolnego programu. Historia świata, przyroda, wirtualne wizyty w muzeach, parkach narodowych i edukacyjnych, spotkania z autorami książek, tematy społeczne, kulturowe, ekologiczne… Można zaprosić swoich uczniów na przykład do Muzeum Egiptu w Kairze, Oceanarium w Południowej Karolinie, albo umowić się z ekspertem lub nauczycielem specjalizującym się w jakiejś dziedzinie, by poprowadził wirtualną lekcję w naszej klasie. Skype’owe lekcje podzielone są na 5 sekcji:

Wirtualne wycieczki (Virtual Field Trip) – eksperci z muzeów, parków, ogrodów zoologicznych, zabytków i wielu innych ciekawych miejsc na całym świecie oprowadzają i opowiadają o nich dzieląc się swoją wiedzą.

Lekcje Skype (Skype Lessons) – prowadzone przez ekspertów różnych dziedzin i różnych zawodów: inżynierów, naukowców, autorów książek, konsrwatorów sztuki, historyków, nauczycieli i wielu innych. 

Współpraca Skype (Skype Collabrations) – uczniowie z różnych szkół, czasem oddalonych od siebie o tysiące kilometrów, dzięki połączeniu przez Skype mogą wspólnie pracować nad tematami i projektami. 

Łukasz Gierek: W projekcie Climate Action wzięło udział 250 szkoł z 67 krajów, w tym nasza. Projekt wsparł Dalaj Lama, dr Jane Goodall, a w Polsce uzyskaliśmy wsparcie aktora Marcina Dorocińskiego. W ciągu 5 tygodni międzynarodowej współpracy w projekcie powstały 4 filmy oraz lekcje Skype. Nasza szkoła zainicjowała też projekt DiY4Earth (Do it Yourself for Earth, czyli Zrób to sam dla Ziemi). Zaprosiłem kilku specjalistów, żeby przeprowadzili Skype’owe prelekcje – między innymi Jukka Seppanen, znakomity specjalista od projektowania i druku 3D z Finlandii, pokazał jak projektuje i jak potem ten projekt jest drukowany – wszystko to na żywo na oczach uczniów. Największe wrażenie zrobił Skype ze Stephenem Reidem ze Szkocji, który jest trenerem Minecrafta i wykorzystania gier w edukacji. Potem moi uczniowie, po odpowiednim przygotowaniu, stali się instruktorami i uczyli swoich kolegów z innych szkół projektowania w programie Tinkercad. Celem było stworzenie takich projektów, które wykorzystywały rzeczy niepotrzebne i nadawały im drugie życie. 

Spotkanie z… (Guest Speakers) – to okazja do poznania i rozmowy z osobami z całego świata, zajmującymi się rozmaitymi dziedzinami życia i wiedzy.

Zagadkowy Skype (Mystery Skype) – to zabawa, dzięki której uczniowie poznają miejsca i ludzi z całego świata – łącząc się i rozmawiając z kimś, kogo nie znają, zadając mu najróżniejsze pytania, mają za zadanie odgadnąć kim jest i skąd pochodzi. Może to być rozmowa z jedną osobą lub spotkanie z uczniami szkoły z innego zakątka świata.

Anna Leszczyńska: Mystery Skype pokochałam od pierwszego razu, ponieważ to doskonała zabawa, przy której dodatkowo uczniowie muszą używać języka angielskiego do porozumiewania się i mają świadomość, że tylko ten język, umożliwi im odgadnięcie kraju, z jakiego są ich rozmówcy. Jest to naturalna okazja do użycia języka w celu komunikacji. Uczniowie naprawdę się angażują.

Łukasz Gierek: Mystery Skype świetnie przełamuje lody w kontaktach z ludźmi z innego kraju, szybko likwiduje językowe kompleksy i wciąga w praktyczne używanie języka obcego.

Lekcje ze Skypem można realizować przez cały rok, może to zrobić każdy nauczyciel w każdej klasie z choćby jednym komputerem i dostępem do internetu. Dzięki Skype’owi można też uczestniczyć, a nawet organizować międzynarodowe projekty, a także zostać prelegentem dzielącym się swoją wiedzą z innymi na całym świecie. – Koleżanka, nauczycielka z Japonii, poprosiła mnie, żebym dla jej uczniów zrobił lekcję o Irenie Sendlerowej, dla innych robiłem wykład o Marii Skłodowskiej-Curie – opowiada Łukasz Gierek. – Również uczniowie mogą występować w roli ekspertów, czy przewodników. Nasi uczniowie zrobili wirtualną wycieczkę po naszej szkole – odezwały się zainteresowane szkoły z Gruzji, Szwecji i kilku innych krajów. 

Skype to czerpanie z wiedzy innych, ale też dzielenie się własną i nawiązywanie znajomości w środowisku edukacyjnym całego świata.


Skype-a-Thon 13-14 listopada 2018

Raz w roku odbywa się niezwykłe wydarzenie związane z wykorzystaniem Skype w szkole. Skype-a-Thon to 48 godzinny istny festiwal i wielkie święto lekcji ze Skypem. Uczniowie i nauczyciele z całego świata wybierają tematy i rozmówców, z którymi połączą się przez Skype, będą „podróżować po świecie nie wychodząc z klasy”, albo – mówiąc inaczej – zaproszą do swojej szkoły dowolny kawałek świata, by go poznać i nauczyć się czegoś ciekawego. Dodatkowo realizując Skypowe lekcje uczestnicy Skype-a-Thonu będą gromadzili „wirtualne mile”, te zaś zostaną zamienione przez Microsoft w konkretną pomoc  edukacyjną dla dzieci, które jej potrzebują.

Wszelkie informacje o Skype-a-Thonie znajdziecie na stronie: 

https://education.microsoft.com/skypeathon

Kompleksowy przewodnik dla nauczycieli o Skype-a-Thon:

https://aka.ms/skypeathonteachertoolkit

Skype-a-Thon to doskonała okazja, by zacząć klasową przygodę ze Skypem i kontynuować ją przez cały rok i dłużej. Bo Skype-a-Thon to wyjątkowe wydarzenie, ale program Skype in the Classroom umożliwiający bezpłatne wykorzystanie Skype’a i jego możliwości w edukacji, jest dostępny przez cały czas.

Jak dołączyć do Skype-a-Thon i Skype in the Classroom

Jeśli nie korzystaliście dotąd ze Skype in the Classroom, wejdźcie na stronę https://education.microsoft.com/skype-in-the-classroom/overview i zarejestrujcie się. To proste i bezpłatne. Po chwili będziecie już mogli przejrzeć tematy proponowanych lekcji i zaplanować te, które chcielibyście zrealizować w swojej klasie. Wskazówki, instrukcje, materiały do pobrania, linki – wszystko jest już przygotowane i pomoże wam zaplanować i zrealizować pierwsze lekcje ze Skypem. Znajdziecie tu wskazówki, jak umowić lekcję ze Skype’m, jak przygotować do niej siebie i uczniów, są też materiały do wydrukowania. Warto też dołączyć do facebookowych grup miłośników Skype’a w klasie, którzy dzielą się kontaktami i inspiracjami na ciekawe zajęcia.

 

Naszą misją jest otwieranie serc i umysłów poprzez podnoszenie znajomości różnych kultur, wartości i perspektyw oraz wspieranie wysokiej jakości edukacji dla tysięcy uczniów na całym świecie.

Microsoft

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Microsoft. Dziękuję za udostępnienie kontaktów do nauczycieli oraz za informacje o Skype in the Classroom oraz Skype-a-Thon.

Skype w klasie – 6 powodów, by zacząć go używać (plus jeden, by zacząć od razu)
5 (100%) 4 głosów