Czy każdy temat ujęty w podstawie programowej da się zrealizować tak, by zaciekawił uczniów? Czy zawsze udaje się rozbudzić w nich zainteresowanie? Co zrobić, żeby nie ziewali ukradkiem na lekcji? Dzieci są ciekawe świata i chętnie sięgają po nową wiedzę. Zadają setki pytań i lubią eksperymentować. Misją nauczycieli jest rozwijanie i podsycanie tych naturalnych skłonności dzieci oraz zachęcanie ich, by coraz głębiej wchodziły w świat wiedzy, nabywały coraz więcej umiejętności, coraz bardziej rozwijały swoje kompetencje. To ambitne cele. Żeby je realizować potrzeba ciekawych lekcji, wychodzących naprzeciw ciekawości uczniów, uwzględniających ich zainteresowania i zorganizowanych w atrakcyjny dla dzieci sposób. Nauczycielom nie zawsze łatwo jest takie lekcje wymyślić i zorganizować. Poza oczekiwaniami dzieci i rodziców ciąży na nich jeszcze wiele administracyjnych i “papierkowych” obowiązków. Czasami nie starcza czasu, energii, kreatywności ani chęci, by wymyślać kolejne oryginalne scenariusze lekcji. Można jednak sięgnąć po wsparcie.

Jest wiele działań skierowanych do nauczycieli, które pomagają w realizowaniu ich misji. Świetnym narzędziem dla nauczyciela, który chciałby się rozwijać i inspirować uczniów do nauki, jest serwis Scenariusze Lekcji (www.scenariuszelekcji.edu.pl) tworzony przez środowisko ekspertów i naukowców współpracujących z Fundacją Uniwersytet Dzieci, dla których nowoczesna edukacja i rozbudzanie dziecięcej ciekawości jest prawdziwą pasją. W serwisie nauczyciele znajdą kilkaset fascynujących scenariuszy lekcji z filmami, kartami pracy i materiałami pomocnymi w kompleksowym i ciekawym zrealizowaniu lekcji. Bardzo istotne z punktu widzenia nauczyciela jest to, że scenariusze są zgodne z podstawą programową.

Skąd pomysł na Scenariusze Lekcji?

Serwis został założony przez Fundację Uniwersytet Dzieci. Celem Fundacji jest inspirowanie dzieci do nauki. Ta myśl była podstawą otwarcia pierwszego w Polsce Uniwersytetu Dzieci. Uniwersytet Dzieci założyły mamy, które szukały ciekawych zajęć dla swoich dzieci, takich, które pozwolą im rozwinąć możliwości poznawcze. W 2007 r. zorganizowały pierwsze sobotnie zajęcia na Uniwersytecie Jagiellońskim, prowadzone przez najlepszych naukowców. Organizują te zajęcia do dziś, obecnie aż w 4 ośrodkach akademickich w Polsce. Wykłady i warsztaty Uniwersytetu Dzieci wyróżnia to, że zajęcia zawsze odpowiadają na prawdziwe pytania zadawane przez dzieci: Jak powstają chmury?, Dlaczego widzę, czuję i słyszę?, Co robić, aby spełniać marzenia? Czy ptaki mają zęby?

scenariusze lekcjiDzieci mają niezaspokojony głód wiedzy. Zadają setki pytań dziennie. Wiedzą o tym wszyscy rodzice. Wiedziały o tym twórczynie Uniwersytetu Dzieci i pozwoliły dzieciom zadać te pytania naukowcom. Świat uczelni podjął rękawicę – okazało się, że popularyzacja nauki poprzez odpowiedzi na dziecięce pytania to okazja do tego, żeby pomyśleć inaczej o samej nauce.

W ten sposób powstała zupełnie nowa jakość kształcenia.

Mali studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach – mogą zadawać pytania, eksperymentować, doświadczać i obserwować. W ten sposób łatwiej przyswajają wiedzę i dzięki temu trwale zostaje ona w pamięci. Naukowcy zaś wychodzą z hermetycznego świata “trudnych definicji” i starają się przełożyć nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia na proste przykłady. Ta nowa jakość przekazywania wiedzy wypracowana przez Fundację Uniwersytet Dzieci to metoda pytań i doświadczeń, która  pomaga w kształtowaniu krytycznego myślenia, uczy skutecznego działania, rozwija kreatywność i budzi entuzjazm do nauki.

Uniwersytet Dzieci w szkole

Eksperci Fundacji postanowili rozszerzyć swoją misję, by dzieci z całej Polski – także te, które nie mieszkają w dużych miastach i nie mogą uczestniczyć w zajęciach, mogły w ten sam atrakcyjny i angażujący sposób zdobywać wiedzę. Fundacja postanowiła dotrzeć bezpośrednio do nauczycieli. W ten sposób powstał serwis Scenariusze Lekcji – wspierający nauczycieli i inspirujący ich do prowadzenia ciekawych lekcji w prosty sposób.

Do tej pory naukowcy i eksperci Uniwersytetu Dzieci stworzyli ponad 250 scenariuszy lekcji dla klas I-VI szkoły podstawowej. Już po zamieszczeniu pierwszych scenariuszy twórcy serwisu otrzymali bardzo pozytywne opinie od nauczycieli, dla których materiały stały się inspiracją do prowadzenia fascynujących zajęć. Obecnie z serwisu korzysta ponad 20 000 nauczycieli szkół podstawowych.

scenariusze lekcjiNarzędzia

Scenariusze Lekcji początkowo zakładały dostarczenie nauczycielom gotowych materiałów do realizacji lekcji z różnych przedmiotów. W trakcie spotkań z nauczycielami twórcy serwisu postanowili odpowiedzieć na ich potrzebę i stworzyć narzędzia pracy – Warsztaty w Pudełku – bezpłatne materiały szkoleniowe dla nauczycieli pokazujące, w jaki sposób korzystać z metody pytań i doświadczeń na lekcjach. Projekt uzupełniały Ekspedycje Ekspertów, czyli twórcze warsztaty dla nauczycieli z instruktażem prowadzenia atrakcyjnych lekcji.

W 2016 r.  Fundacja zrealizowała również projekt z zakresu budżetu obywatelskiego w jednej z podwarszawskich szkół. Okazało się, że można i trzeba realizować z uczniami projekty partycypacyjne, potrzeba tylko pomysłu na to, jak tę wiedzę przekazać. Powstało 5 scenariuszy lekcji na godziny wychowawcze dla klas IV-VI oraz przewodnik metodyczny dla nauczyciela (budżet obywatelski). Następnie eksperci Fundacji opracowali scenariusze rozwoju kompetencji społecznych dla dzieci z klas I-III oraz stworzyli grę planszową do ich realizacji w klasie. Okazało się to strzałem w przysłowiową 10-tkę. Powstały zestawy Lekcje z Klasą – nowoczesne i użyteczne narzędzie do kształcenia kompetencji społecznych w klasach I-VI.  Dzięki nim nauczyciele mogą zrealizować cykl wartościowych, angażujących lekcji. W ich trakcie uczniowie dowiadują się, czym są emocje, jak nawiązywać relacje, jak pracować w grupie. Do projektu zgłosiło się 1000 nauczycieli z całej Polski. Wszyscy otrzymali zestawy bezpłatnie, a pierwsze relacje z realizacji projektu w szkołach są bardzo pozytywne. Fundacja planuje w niedalekiej przyszłości stworzenie takich narzędzi z zakresu nowych technologii i programowania.

scenariusze lekcjiNauczyciele potrzebują wsparcia

Jak każda grupa zawodowa, tak i nauczyciele do tego, żeby wykonywać skutecznie i dobrze swoją pracę – potrzebują narzędzi. Okazało się, że narzędzi – do skutecznego i interesującego dla dzieci nauczania – jest na polskim rynku edukacyjnym bardzo mało.

Eksperci Fundacji poprzez serwis Scenariusze Lekcji, a także inne działania starają się odpowiadać na bieżące potrzeby nauczycieli. Oprócz cyklicznych projektów organizują także konferencje, warsztaty i szkolenia, które pozwalają nauczycielom z nową energią realizować fascynujące lekcje każdego dnia. Korzystają na tym także dzieci.

Wszystkich nauczycieli poszukujących wartościowych materiałów i inspiracji zapraszamy do bezpłatnego serwisu: www.scenariuszelekcji.edu.pl

c

źródło i foto: Fundacja Uniwersytet Dzieci


Discover more from Juniorowo

Subscribe to get the latest posts sent to your email.