Znam taką szkołę, w której najmłodsze klasy mają w planie lekcji specjalny czas przeznaczony na czytanie. Ale nie jest to czytanie w ławkach, na głos, ani na ocenę. Nie jest też to typowa nauka czytania. Jest to CZYTANIE SOBIE. Dzieci mają swoje poduszki, pluszaki, koce, z którymi układają się i sadowią jak komu wygodnie i… każdy sobie po prostu czyta książkę. W takim tempie, w jakim chce i potrafi. Taką książkę, na jaką ma ochotę, wybraną z klasowej półki, przyniesioną z domu albo wypożyczoną z biblioteki. Pewnego dnia odwiedzając tę szkołę, weszłam do sali drugiej klasy, a tam gromadka małolatów z poduszkami i kocykami mościła się właśnie na dywanie. „Macie leżakowanie?” spytałam zdziwiona. „Nieeeee!!!! Mamy czytanieeee!!!!” – zawołali ubawieni. I było widać, że perspektywa spędzenia godziny z książkami sprawia im prawdziwą frajdę.
Bardzo spodobał mi się ten pomysł na rozwijanie przyjaźni dzieci i książek.
W konkursie „Nasza klasa czyta sobie” organizowanym przez Wydawnictwo HarperCollins Polska przy wsparciu Juniorowa zachęcaliśmy Was do dzielenia się właśnie takimi pomysłami, które rozbudzają w uczniach uwielbienie dla książek i czytania i które są realizowane w szkołach podstawowych w klasach I-III, w szkolnych bibliotekach lub świetlicach. Można było opisać rozwiązanie działające w klasie, szkole lub szkolnej bibliotece, albo pomysł, który jeszcze nie został wdrożony, ale mógłby fajnie zadziałać.
Nie było łatwo wyłonić zwycięzców, dostaliśmy wiele zgłoszeń, które nas zachwyciły!
Zanim napiszę, którym postanowiliśmy przyznać nagrody i wyróżnienia, chcę gorąco podziękować wspaniałym Nauczycielkom edukacji wczesnoszkolnej, Nauczycielkom ze szkolnych bibliotek i świetlic – dziękuję za Waszą kreatywność, zaangażowanie, upór i niezłomność w codziennym tworzeniu dobrej edukacji. To właśnie Wy i Wam podobni nauczyciele i nauczycielki dajecie nadzieję na lepszą szkołę dla naszych dzieci i dla dzieci naszych dzieci.
Niech Wasze działania inspirują innych!
Nagrodzone pomysły opiszemy niebawem w Juniorowie.
A teraz czas na fanfary!
Nagrody – zestawy 30 książek z serii „Czytam sobie” + 10 książek z pozostałej oferty Wydawnictwa HarperKids + gadżety czytelnicze – otrzymują:
🏆 Emilia Wiśniewska – Zespół Szkół Nr 5 w Płocku
🏆 Katarzyna Jabłońska – Szkoła Podstawowa Ekola we Wrocławiu
🏆 Joanna Wesołowska – Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ks. G. G. Gorczyckiego w Bytomiu
Wyróżnienia – zestawy 15 książek z serii „Czytam sobie” + 5 książek z oferty Wydawnictwa + gadżety czytelnicze – otrzymują:
🏅Eliza Idczak – Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce
🏅Joanna Ocetek-Janusz – Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. M. Poleskiego w Rokitnie Szlacheckim
🏅Dorota Kiełkowska-Gębala – Szkoła Podstawowa nr1 w Cieszynie
🏅Beata Radtke – Szkoła Podstawowa w Buszkowie
🏅Karolina Sutor – Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Młodych Talentów w Smolnicy
Gratulujemy autorkom nagrodzonych i wyróżnionych pomysłów na rozbudzanie w uczniach pasji czytania! Dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli podzielić się swoimi pomysłami i obiecujemy, że to nie ostatni konkurs w Juniorowie.
Regulamin Konkursu dostępny jest TUTAJ: Regulamin-konkursu-Nasza-klasa-czyta-sobie.pdf
Konkurs został zrealizowany na zlecenie Wydawnictwa HarperCollins.
Twój komentarz może być pierwszy