Jak wskazują badania 7 na 10 osób nastoletnich doznaje przemocy na tle homofobicznym lub transfobicznym. Szkoła, która powinna być miejscem bezpiecznym, jest często nieprzyjazną przestrzenią, która wzmacnia dyskryminację, także w sposób instytucjonalny. Projekt “Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole” stanowi próbę odpowiedzi na te negatywne zjawiska. Rolę organizacji liderskiej w projekcie pełni Fundacja Psycho-Edukacja. Organizacjami partnerskimi są: Rzeczniczka Praw Dziecka (Islandia) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES). Projekt realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Zwieńczeniem projektu będzie konferencja, podczas której zostanie zaprezentowany poradnik dotyczący tworzenia bezpiecznej i inkluzywej szkoły dla dzieci i młodzieży transpłciowej i niebinarnej. W tworzenie tego poradnika zaangażowały się osoby z różnych środowisk. W poradniku tym, między innymi, znajdują się rozdziały porządkujące podstawowe pojęcdia, przybliżające zagadnienie języka inkluzywnego oraz rady jak się nim posługiwać, portretujące codzienność funkcjonowania osób nieheteronormatywnych w polskich szkołach, a także przybliżające funkcjonujące w przestrzeni szkolnej rozwiązania. Publikacja prezentuje sylwetkę Warszawskiego Rzecznika Praw Ucznia i pracę w trybie interwencji kryzysowej oraz przepisy prawa, na które można powoływać się by szkoła mogła być prawdziwie sojuszniczą instytucją. Ważnym elementem poradnika są dobre praktyki i propozycje rozwiązań oraz bogata bibliografia (zarówno literatura naukowa jak również publikacje beletrystyczne), która pozwoli każdej zainteresowanej osobie na dalsze pogłębione poszukiwania i projektowanie, skrojonych na miarę, wdrożeń dla swojej placówki. Brak działań w środowisku szkolnym często wynika nie z uprzedzeń i niechęci, ale z obaw i niewiedzy. Tę lukę ma zapełnić opracowany w projekcie poradnik.
Konferencja: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole”. odbędzie się 24.10.2023 w siedzibie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Warszawa ul. Stara 4. Konferencja zaplanowana w formule stacjonarnej, podzielona będzie na część plenarną i warsztatową. Osoby, które nie mogą w niej uczestniczyć, będą mogły wziąć udział w webinarze tego samego dnia o godz. 18:00.
Rejestracji na wszystkie lub wybrane części konferencji oraz webinar można dokonać wypełniając formularz rejestracyjny: „Konferencja: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole”.
Osoby obecne na konferencji otrzymają poradnik w wersji papierowej. Dla pozostałych osób będzie dostępna wersja elektroniczna do pobranie w pliku pdf ze strony projektu.
Program konferencji
9.30-10.00 Rejestracja osób uczestniczących w konferencji/ powitalna kawa i herbata
WYSTĄPIENIA PLENARNE:
10.00-10.10 Przywitanie osób uczestniczących; przybliżenie projektu: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole – Karolina Malczyk – Dyrektorka WCIES oraz dr Konrad Ambroziak – Prezes Fundacji Psycho-Edukacja
10.10-10.20 Transpłciowość i niebinarność – podstawowe pojęcia i fakty, osoby transpłciowe i niebinarne o sobie – Anna Kosater – psychoterapeutka dzieci i młodzieży; seksuolożka | Fundacja Psycho-Edukacja
10.20-10.25 Prawa człowieka i prawa dziecka jako kontekst działań szkoły – prof. Salvör Nordal – Rzeczniczka Praw Dziecka, wykładowczyni akademicka | Biuro Rzecznika Praw Dziecka (Islandia); Uniwersytet Islandzki (online)
10.25-10.35 System wsparcia – transpłciowe dziecko w islandzkiej szkole – Hafdís Una Guðnýjardóttir – prawniczka | Biuro Rzecznika Praw Dziecka (Islandia)
10.35-10.45 Wyspy wsparcia – transpłciowe dziecko w polskiej szkole – Monika Stec – socjolożka, badaczka jakościowa | Fundacja Psycho-Edukacja (online)
10.45-11.00 Wielkie pytania młodych ludzi. Jak nie zgubić empatii we wsparciu poszukiwania swojej tożsamości przez dzieci i nastolatków – dr Konrad Ambroziak oraz Michał Maciejak | Fundacja Psycho- Edukacja
11.00-11.10 Oficjalna prezentacja poradnika – Dominika Sadowska | Divercity+
11.10-12.10 W kierunku szkoły przyjaznej transpłciowym i niebinarnym osobom uczącym się – debata moderowana
11.10 – 11.40 Szkoła bezpieczna i włączająca a wyzwania wobec których stają dzieci i młodzież transpłciowa i niebinarna w Polsce – Ewelina Negowetti – ilustratorka edukacyjna, mediatorka szkolna, adminka grupy Transpłciowość w Rodzinie | Nieformalna grupa samopomocowa dla rodziców dzieci transpłciowych (online) Paula Włodarczyk – psychoterapeutka dzieci i młodzieży | Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Michał Pyzik – absolwent_ka gender Gender Studies (PAN), specjalista_tka ds. różnorodności i praktyk włączających;
11.40 – 12.10 Dobre praktyki włączające – od wysp do systemu wsparcia Damian Jaworek |Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich, Hafdís Una Guðnýjardóttir – prawniczka | Biuro Rzecznika Praw Dziecka (Islandia), Jan Świerszcz – psycholog, psychoterapeuta, edukator | Miejsce terapii i rozwoju “Dobrze, że jesteś”, Izabela Podsiadło-Dacewicz – trenerka, coach, mediatorka, terapeutka, interwentka kryzysowa| Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
12.10-12.40 Rekomendacje dla organów prowadzących szkoły – debata moderowana
12.40-13.00 Przerwa kawowa
WARSZTATY:
13.00-14.30 Warsztat pilotażowo – wdrożeniowy nt. budowania i funkcjonowania szkoły przyjaznej transpłciowym i niebinarnym osobom uczniowskim – 4 grupy
14.30-15.30 Kawa i herbata – czyli nieformalne rozmowy w kuluarach
Wydarzenie dodatkowe:
18.00 – 19.30 Webinarium: Jak korzystać z poradnika? Prowadzący: Dominika Sadowska
Przydatne linki:
- strona projektu: Transgender Child | Transgender Child (dzieckotransplciowe.pl)
- fanpage na fb (szczególnie cykl #środaautorska): https://www.facebook.com/szkolaniewyklucza
- instagram: https://www.instagram.com/szkolaniewyklucza
- podstrona konferencji: Dziecko transpłciowe – konferencja | Transgender Child (dzieckotransplciowe.pl/dziecko-transplciowe-konferencja)
źródło: informacja prasowa Organizatora konferencji
Twój komentarz może być pierwszy