Dziś każdemu uczniowi naszej szkoły podarowaliśmy książkę. Żeby przez wakacje nie zapomnieli, jak się czyta oraz żeby mogli przy niej odpocząć. Żeby im podziękować za czas, który nam poświęcili w ciągu całego roku szkolnego oraz za wszystko, co nam w tym czasie oferowali. To tylko jedna książka – jakże niewiele w porównaniu z tym, co my, nauczyciele, możemy dać naszym uczniom.

Nasz czas. Zawsze, gdy go potrzebują i czasami, gdy wcale go od nas nie chcą.

Nasz szacunek. Zawsze – nie tylko wtedy, gdy na niego zapracowali. Gdy trzeba, nie wahajmy się ich przepraszać, wysokie wymagania dotyczą również nas.

Nasze zaufanie. Nawet wtedy, gdy zdarzyło im się go nadużyć.

Przestrzeń. Do rozwijania się, do próbowania, do niepowodzeń za pierwszym razem. Do przekształcania się w coraz doskonalsze wersje ich samych. Przestrzeń, w której będą mogli sprostać wyzwaniom. Wpuśćmy ich tam, a potem uważnie słuchajmy, co nam chcą opowiedzieć – będziemy rosnąć razem z nimi.

Miłość. Nawet, gdy uporczywie dowodzą, że nie chcą stać się częścią klasowej społeczności. Wtedy okazujmy ją nieco bardziej natarczywie.

A poza tym możemy im ofiarować korzyści płynące z naszych wątpliwości. Czyste konto na kolejną lekcję, nowy dzień, na nowy rok szkolny. Kiedy poznajemy nowego ucznia, możemy przyjąć podpowiedzi, jakie wraz z nim do nas dotrą, ale wątpić w to, co usłyszymy o jego ograniczeniach. Skupić się na tym, co potrafi. Na tym, jak bardzo już się rozwinął, jakie są jego mocne strony i jakie kompetencje właśnie kształtuje.

Dajmy im to, co w nas najlepsze. Nawet, jeśli to trudne. Nawet, jeśli nasi uczniowie są trudni. Czyż nie po to właśnie wybraliśmy ten zawód? By stawać się coraz lepszymi? Nasz własny rozwój będzie tego najlepszym dowodem.

 

Pernille Ripp– amerykańska nauczycielka, która dokonała wielkiej zmiany w swoim sposobie uczenia. Swoje doświadczenia i refleksje opisuje w blogu Blogging Through The Fourth Dimension. Jest też autorką książek Passionate Learners: Giving Our Classroom Back to Our Students (w Polsce książka została wydana pod tytułem Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą) i Empowered schools, empowered students.

 

 

Przetłumaczył Wojciech Musiał

Fot. Freepik

Co nauczyciele mogą dać swoim uczniom?
5 (100%) 2 głosów