Magdalena Dygała, nauczycielka języka angielskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Radomiu, znalazła się w gronie 50 finalistów Global Teacher Prize.
Magdalena Dygała uczy języka angielskiego w szkole, w której ponad czterdzieści procent uczniów to dzieci z rodzin o niskim statusie ekonomicznym. W domu rzadko mają dostęp do internetu, a ich znajomość angielskiego przeważnie jest bardzo słaba. Celem nauczycielki stało się nie tylko nauczenie ich języka, ale też doświadczeń wynikających z kontaktów z ludźmi na całym świecie. Jak mówi Magdalena Dygała – wymagania rynku pracy mocno się w ostatnich latach zmieniły, umiejętność komunikacji z ludźmi z różnych kręgów kulturowych stała się koniecznością.
Magdalena Dygała zorganizowała szereg zajęć i aktywności pozalekcyjnych, w czasie których przygotowuje swoich uczniów do zaistnienia na rynku pracy. Pod jej okiem uczniowie biorą udział w międzynarodowych projektach wymagających komunikacji z uczniami na całym świecie: Światowym Dniu Ziemi, Dniu Bezpiecznego Internetu czy Mystery Skype. Wśród największych sukcesów był udział w międzynarodowym konkursie Headway Scholarship 2014, w którym jej uczniowie stworzyli film o tym, jak podręczniki mogą zmienić życie nauczycieli i uczniów i znaleźli się w gronie finalistów.
Jej praca przynosi wymierne rezultaty: w 2018 roku ponad 65 procent uczniów, którzy uczęszczali na zorganizowane przez nią zajęcia dodatkowe, poprawiło swoje oceny ze sprawdzianów, a od roku 2000 prawie 80 procent jej podopiecznych zdało na studia wyższe.
Nauczycielka obecnie pracuje nad doktoratem, tematem jej pracy jest nauka języka obcego z wykorzystaniem popularnych piosenek.
Zapytana o to, co zrobi z nagrodą w przypadku wygrania nauczycielskiego nobla (chodzi o sumę miliona dolarów), Magdalena Dygała odpowiedziała, że stworzy fundację, której celem będzie poprawa warunków życia i nauki najbiedniejszych uczniów z Radomia i okolic. Fundusze pomogą m.in. w przygotowaniach do egzaminów na studia oraz zapewnią stypendia w czasie dwóch pierwszych lat studiowania.
Nagroda Global Teacher Prize zwana Nauczycielskim Noblem to milion dolarów. Przyznawana jest przez The Varkey Foundation od 2015 roku nauczycielowi, który wniósł nieprzeciętne wartości do tego zawodu. Dotychczasowymi laureatami byli: Amerykanka Nancie Atwell, Palestynka Hanan Al Hroub , Kanadyjka Maggie MacDonell oraz Andria Zafirakou z Wielkiej Brytanii. W poprzednich latach również polscy nauczyciele zwrócili uwagę jury Global Teacher Prize. Wśród finalistów w 2015 roku znalazła się Jolanta Okuniewska, a rok później Mariusz Zyngier. W zeszłym roku do ścisłego finału nagrody (wybiera się do niego zaledwie dziesięć osób spośród finałowej pięćdziesiątki) dostała się Barbara A. Zielonka, z którą nasz wywiad można przeczytać TUTAJ.
Laureata tegorocznej Global Teacher Prize poznamy w marcu przyszłego roku. Pięćdziesięciu finalistów wybrano spośród ponad dziesięciu tysięcy zgłoszeń ze 179 krajów.
Źródło i foto: The Varkey Foundation
Discover more from Juniorowo
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
1 komentarz
Kolejna szansa na Nauczycielskiego Nobla – tym razem dla anglistki z Radomia | Obserwatorium Edukacji
19 grudnia 2018 at 09:35[…] Cały artykuł „Polska nauczycielka w finale Nauczycielskiego Nobla 2018” – TUTAJ […]