BeZee – trendy w edukacji, kompetencje przyszłości i przestrzeń edukacyjna

Trendy w edukacji wyznaczają ludzie. I to niekoniecznie ministrowie, organizacje, instytucje. Moc zmiany edukacji tkwi w inicjatywach lokalnych. Czasami jest to jeden człowiek – rodzic, nauczyciel, biznesmen, pasjonat – który wpada na pomysł i nie myśli o tym, CZY się da go zrealizować tylko – JAK. Nie poprzestają na tym, co jest, lecz myślą o tym, jakich kompetencji będą potrzebowały dzieci, gdy dorosną. Na konferencji BeZee Trendy w Edukacji wystąpili ludzie, którzy łączą myślenie o przyszłości dzieci, nowe cyfrowe technologie oraz to, co uniwersalne, niezależnie od czasów i technologii.

Jakich kompetencji będą potrzebować dzieci, kiedy dorosną? Wiele zwodów, w których będą pracować nasze dzieci jeszcze nie istnieje. Kiedy dorosną, będą je wymyślać. Trudno więc przygotować młodych ludzi na tę niepewną przyszłość – dzisiejsza wiedza i umiejętności mogą być już nieaktualne za 15-20 lat. Wiemy jednak, jakie kompetencje pomogą dzieciom  sprostać wyzwaniom przyszłości. I nie są to tylko kompetencje cyfrowe. Jedną z tych istotnych, przyszłościowych kompetencji jest kreatywność. Paul Collard, który o tym mówił podczas konferencji BeZee, jest Dyrektorem Naczelnym fundacji Creativity, Culture and Education (Kreatywność, kultura i edukacja), która realizuje programy rozwijania kreatywności dzieci w ramach edukacji formalnej i poza nią. Kreatywność to ta umiejętność, która pozwala z sukcesem mierzyć się z nowymi sytuacjami i nowymi wyzwaniami. A tych z pewnością nasze dzieci napotkają wiele.

O kompetencjach przyszłości mówiła również Van Anh Dam – współzałożycielka szkoły programowania Kids Code Fun i koordynatorka programowa w Fundacji Girls Code Fun w Polsce. Skupiła się na tych kompetencjach, które są najistotniejsze, by cyfrowy świat był dla dzieci (i dorosłych) pomocnym narzędziem, a nie niebezpieczną dżunglą. Wobec współczesnych trendów cyfrowych potrzebujemy, kompetencji, które pozwolą wykorzystać zdobycze technologii zamiast poddawać się ich wpływowi. Najważniejsze nie są tu umiejętności technologiczne, obsługi programów, czy kodowania, lecz np. umiejętność rozumienia, jak „myślą” komputery i sztuczna inteligencja, umiejętność nadawania sensu, krytycznego myślenia, współpracy międzykulturowej i międzypokoleniowej (czyli po prostu współpracy z ludźmi, którzy myślą inaczej), myślenie adaptacyjne, inteligencja społeczna. Kompetencje cyfrowe są bardzo ważne, ale nie mają sensu, gdy nie są powiązane z innymi, tzw. miękkimi kompetencjami – mówiła inna prelegentka – Oktawia Gorzeńska, dyrektor 17. LO w Gdyni.

Oktawia Gorzeńska opowiedziała o tym, jak kompetencje cyfrowe kształtuje się w jej szkole i jak wykorzystuje się technologię do rozwijania różnych, nie tylko cyfrowych umiejętności. Jest wiele ciekawych pomysłów i inspiracji, z których mogą korzystać nauczyciele i uczniowie. Wiele z nich Oktawia Gorzeńska opisuje na swoim blogu Eduzmieniacz.

Nowe technologie i całkiem tradycyjne, analogowe aktywności – takie połączenie może przynieść niesamowite efekty edukacyjne, wychowawcze, rozwojowe. Marta Florkiewicz-Borkowska – niesamowita Nauczycielka Roku 2017 – ucząc języka niemieckiego zachłysnęła się nowymi technologiami i wykorzystywała je w edukacji bardzo intensywnie. Potem połączyła ten zachwyt ze światem niecyfrowym, wciągając swoich uczniów w szycie maskotek. Tak, z cyfrowego świata skok wprost w rękodzieło! Stworzyła niezwykły projekt, który łączy rękodzieło, język niemiecki, nowoczesne technologie i to wszystko w międzynarodowym środowisku. Uczy, daje frajdę, rozwija twórczość, daje pole do kreatywności, zbliża ludzi, rozwija empatię i bezinteresowność.

Niesamowite pomysły i projekty przedstawiły też Anna Rzepa i Barbara Cieślak – dwie polskie nauczycielki należące do grona najbardziej innowacyjnych nauczycieli na świecie. Okazuje się, że w polskiej szkole uczniowie mogą tworzyć projekty iście kosmiczne – łącznie z wysyłaniem niesporczaków w kosmos! O ich projektach napiszemy dokładniej w Juniorowie już niedługo.

Poza nowymi technologiami podczas konferencji obecny był wątek przestrzeni edukacyjnej. Przestrzeni rozumianej wprost – jako budynek szkoły, jego wnętrze i to, jak je urządzamy. O zmianie tej przestrzeni i estetycznych wyzwaniach mówiła Barbara Cieślak opowiadając o projekcie ART+Studio. O architekturze edukacyjnej i o przestrzeni szkolnej mówił też Marcin Polak z portalu Edunews. Projekt Educational Spaces 2 zaowocował publikacjami oraz setkami zdjęć szkół polskich i zagranicznych, w których przestrzeń znaczy, inspiruje, wspiera edukację i sprawia, że wszyscy członkowie szkolnej społeczności czują się w niej u siebie. Marcin Polak założył galerię zdjęć, w której można zobaczyć zdjęcia ze szkół, które odwiedził gromadząc materiał w ramach projektu EduSpaces21 – link do galerii.

Konferencję BeZee zakończył panel dyskusyjny na temat kompetencji przyszłości. Czy w ogóle jest sens o nich mowić i ich uczyć, skoro wszyscy eksperci podkreślają, że tak naprawdę nie wiemy, jaki będzie świat za dziesięć, czy dwadzieścia lat? Może raczej powinniśmy się skupić na kompetencjach teraźniejszości? Możemy nie znać szczegółów, jednak pewne kompetencje są uniwersalne i nie dezaktualizują się – mówił Marcin Polak. – Na przykład krytyczne myślenie. I dwie, które uważam za niezwykle istotne: pierwsza to uczenie się, oduczanie i uczenie na nowo i druga: przedsiębiorczość, która odpowiada za to, żeby nam się chciało. Te dwie kompetencje są na tyle uniwersalne, że pozwolą nam dobrze istnieć dziś, za lat dziesięć i za pięćdziesiąt. Learning to learn – tę kompetencję podkreślił Olli Vallo – założyciel Kokoa Agency, fińskiej organizacji weryfikującej jakość edukacyjnych rozwiązań technologicznych. Na pewno powinniśmy uczyć dzieci tego, że tworzymy przyszłość – to zdanie Sophie Deen (Detective Dot). Paul Collard położył nacisk na umiejętność oceny wartości informacji – krytyczne myślenie i rodzaj nieufności wobec informacji zalewających nas z przeróżnych źródeł. Szukając kompetencji, które z dużym prawdopodobieństwem będą potrzebne naszym dzieciom w przyszłości, powinniśmy od konkretów umiejętności przejść do uniwersalnych spraw związanych z istotą i jakością bycia w świecie i bycia z innymi ludźmi.

Konferencja BeZee Trendy w Edukacji odbyła się 14 listopada 2017 w Gdańsku.

Organizatorzy: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, Miasto Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności

Partnerzy: Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Stowarzyszenie Dobra Edukacja, Kreatywna Pedagogika

Patroni honorowi: Uniwersytet Gdański, Marzałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk

Patroni medialni: Juniorowo, www.gdansk.pl, Edukator Medialny, Siedem Liter, Głos Nauczycielski, EduNews.pl

www.bezee.pl

Kompetencje przyszłości – czego powinny nauczyć się dzieci zanim dorosną

 

IMG_2533

c

tekst: Elżbieta Manthey – pomysłodawczyni i założycielka Juniorowa, dziennikarka, mama Tymona i Marysi, żona Krzysztofa. Współpracowała między innymi z miesięcznikiem GaGa, kwartalnikiem Twój Junior oraz z Gazetą Wyborczą.

Foto: Michał Skotarczak

BeZee – trendy w edukacji, kompetencje przyszłości i przestrzeń edukacyjna
5 (100%) 1 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *