W oświadczeniu Fundacji Varkeya czytamy: Z radością przedstawiamy Państwu dziesięciu finalistów Global Teacher Prize. Jest to bardzo zróżnicowana grupa: pochodzą z pięciu kontynentów, każdy z nich wypracował własne metody nauczania dostosowane do ich miejsca pracy: od wypełnionych najnowszą technologią laboratoriów po obozy dla uchodźców. Do nauki wykorzystują internet, klocki lego lub po prostu taniec i piosenki. Łączy ich to, że pracują daleko ciężej, niż określają to ich obowiązki, że potrafią upraszczać to, co skomplikowane i ubarwiać to, co wydaje się zwyczajne. Uważamy, że są po prostu nie z tej ziemi, dlatego do przedstawienia finałowej dziesiątki zaprosiliśmy słynnego fizyka i kosmologa, profesora Stephena Hawkinga.
Przedstawiając finałową dziesiątkę Stephen Hawking opowiada krótko o swojej edukacji i swoich nauczycielach. Każdy umysł, by w pełni rozwinąć swój potencjał, potrzebuje iskry. Iskry wiedzy, ekscytacji i pasji. Tę iskrę często dostajemy od nauczycieli. Za każdym wielkim artystą, filozofem czy naukowcem stoją jego nauczyciele. Pomimo trudności, nauczyciele wciąż są przy nas, pokazując nam drogę naprzód.
c
c
A OTO DZIESIĄTKA NOMINOWANYCH:
Aqueela Asifi – Pakistan
Aqeela jest nauczycielką w obozie dla uchodźców w Pakistanie, gdzie uczy młode Afganki i Pakistanki. Sama uciekła z terenów opanowanych przez Talibów. Gdy zaczynała, miała do dyspozycji zwykły namiot, a dzieci rozwiązywały zadania robiąc zapiski w błocie na podłodze. Teraz uczą się w budynku wyposażonym w prawdziwe tablice.
.
.
Ayub Mohamud – Kenia
Ayub jest nauczycielem w Nairobi, miejscu, w którym bieda i brak pracy zbladły wobec poważniejszego problemu: religijnego radykalizmu prowadzącego do przemocy, który od kilku lat rozpala głowy Kenijczyków. Ayub, nauczyciel religioznawstwa, szkoli również innych pedagogów, wraz z którymi walczy z ekstremizmem.
.
.
.Colin Hegarty – Wielka Brytania
Colin jest nauczycielem matematyki w Wielkiej Brytanii. Do nauki skomplikowanych równań zaprzągł internet: nagrał ponad 1500 filmów, które umieścił na YouTube do darmowego wykorzystania.
.
.
.
.Hanan Al Hroub – Palestyna
Hanan uczy w społeczności rozdartej konfliktami, w której dzieci regularnie doświadczają przemocy. Jej klasa to azyl, w którym dzieci mogą przez chwilę poczuć się bezpiecznie i w spokoju zdobywać wiedzę.
.
.
..
.Joe Fatheree – USA
Joe, nauczyciel z USA, doskonale rozumie, że niektóre dzieci wymagają niekonwencjonalnych metod nauczania. Wymyślił własne sposoby pielęgnowania ich kreatywnych umysłów, w których używa muzyki, książek i filmów. Jego pomysły wykorzystywane są w całych Stanach Zjednoczonych.
.
.
.Kazuya Takahasi – Japonia
Kazuya uczy w Japonii, kraju, w którym tradycja każe uczniom od początku podążać z góry ustaloną ścieżką kariery. Kazuya wypracował własną metodę nauczania, w której kładzie nacisk na rozwój kreatywności i niezależnego myślenia.
.
.
.
.Maarit Rossi – Finlandia
Maarit, nauczycielka z Finlandii, spostrzegła, że większość uczniów nie cierpi matematyki. W swej unikatowej metodzie pokazuje swym podopiecznym praktyczną stronę tego przedmiotu, który z czystej abstrakcji staje się narzędziem dnia codziennego.
.
.
..
Michael Soskil – USA
Ucząc na amerykańskiej prowincji, Michael udowadnia swoim uczniom, że świat staje przed nimi otworem. Jego podopieczni dosłownie zmieniają świat: pomogli w zaopatrzeniu kenijskich wiosek w czystą wodę, za co uczniowie z Kenii odpłacili im darmowymi lekcjami języka Swahili. Pogawędki z naukowcami pracującymi na Antarktydzie to dla nich nic nadzwyczajnego.
.
.
.Richard Johnson – Australia
Richard jest nauczycielem z Zachodniej Australii uczącym przedmiotów ścisłych. Stworzył laboratorium, w którym dzieci mają do dyspozycji roboty, drukarki 3D, rzeczywistość rozszerzoną i całe mnóstwo innej nowoczesnej technologii.
.
.
.
.Robin Chaurasiya – Indie
Robin uczy w Kamathipura, dzielnicy czerwonych latarnii w Mumbaju. Jej podopieczne to dziewczynki, które wcześniej nie miały żadnych szans na edukację. Robin uczy je przede wszystkim niezależności i samodzielności.
.
.
Fundacja Varkeya stworzyła Global Teacher Prize w 2014 roku. Jej celem jest wyróżnienie w każdym roku jednego wyjątkowego nauczyciela, który swoją pracą wnosi niezwykły wkład do odpowiedzialnego i znaczącego zawodu nauczycielskiego. Fundacja poprzez nagrodę chce również podkreślić, jak ważną rolę odgrywają nauczyciele dla społeczeństwa.
Finałowa dziesiątka została wybrana spośród ośmiu tysięcy nauczycieli ze 148 krajów z całego świata. Z tych 8000 wybrano 50 nominowanych nauczycieli, wśród których znalazła się Polka – Jolanta Okuniewska.
Pierwszą laureatką nagrody w wysokości miliona dolarów została Nancie Atwell, którą Juniorowo przedstawiło TUTAJ.
Laureata Nauczycielskiego Nobla za rok 2015 poznaliśmy 13 marca 2016 – zobacz TUTAJ.
c
Autor: Wojciech Musiał na podstawie materiałów The Global Teacher Prize.
Zdjęcia: Global Teacher Prize
Twój komentarz może być pierwszy