Podłoga interaktywna – zabawka czy pomoc dydaktyczna?

2

Być może jeszcze nie każdy wie, czym jest podłoga interaktywna. A może nawet wie, ale nie zdaje sobie sprawy, że o niej mowa. W niejednym centrum handlowym można znaleźć przestrzeń, która jest wrażliwa na ruch. Uciekają przed nami rybki, kwiatki 
i inne obiekty. Zabawa na chwilę… można pójść dalej, zakupy się w końcu same nie zrobią. Czym więc jest podłoga interaktywna? Już sama nazwa podpowiada – coś na podłodze i na dodatek reaguje. Można powiedzieć, że całkiem wyczerpująca definicja. Jeśli dodamy do tego, że motywuje, pobudza wyobraźnię, wspiera rozwój dużej motoryki… gra, bawi, uczy. Magiczne urządzenie!

Oczywiście są różne typy podłóg interaktywnych, różni producenci, różne formy przeznaczenia i zastosowań im dedykowanych.

Co można jednak zrobić z podłogą interaktywną w szkole lub przedszkolu? Po co kolejne urządzenie, skoro już są szeroko obecne w szkołach tablice interaktywne, tablety, komputery, projektory, wizualizery itp.? I tu robi się ciekawie. Podłoga interaktywna ma coś, czego nie mają pozostałe urządzenia: tworzy przestrzeń (wielkość przestrzeni zależy od rodzaju urządzenia), w której wiele osób może coś robić jednocześnie. Do tego aktywizuje całe ciało – aby sprawić, że wspomniana wcześniej rybka ucieknie przed nami, trzeba za nią pobiegać, czasami też namachać się rękami.

3Z pomysłem zastosowania tego urządzenia w edukacji wyszła jakiś czas temu warszawska firma Funtronic. Wykonali autorski produkt – taniej, efektywniej i bezpieczniej. Udało się. 
W końcu Polak potrafi. Nazwa też trafna – Magiczny Dywan. Uzyskali optymalną wielkość wyświetlanego obrazu, a urządzenie zamknęli w jednym pudełku, bez kabli, luster, czy innych wystających elementów, które cechują chińskie 
i zachodnie zamienniki. Dołączyli do tego moduł wifi i platformę do zdalnej aktualizacji oprogramowania i zrobiła się z tego pierwsza, polska w pełni funkcjonalna podłoga interaktywna.

No tak, urządzenie nowe, ale o ile rybki w przedszkolu to jeszcze dobra zabawa, to na długo nie wystarczą. Potrzebny był pakiet gier i to nie jakiś – tylko taki, który pozwoli nauczycielowi w łatwy sposób włączyć pracę z podłogą interaktywną w zajęcia z dziećmi na różnym etapie rozwoju. Pierwsze gry wymyślano wspólnie z zaprzyjaźnionymi nauczycielami, kolejne, to już był efekt pracy osób, które zobaczyły w tym potencjał dla nowych obszarów merytorycznych. Jeden z zestawów do rewalidacji i rehabilitacji właśnie powstał w taki sposób. To specjalistyczny ośrodek zgłosił się do producenta i zaproponował dostosowanie już istniejących gier do potrzeb codziennej pracy z dziećmi. Przy okazji okazało się, iż w ośrodkach rehabilitacyjno – edukacyjnych, czy Salach Doświadczania Świata – jeden sprzęt – Magiczny Dywan, zastępuje kilka innych.

1Już podstawowy zestaw 24 gier zawarty w pakiecie startowym pozwala na ćwiczenie 
z dziećmi różnych funkcji np. na rozwój dużej motoryki, zdolności koncentracji, koordynację wzrokowo-ruchową, rozwój orientacji przestrzennej, orientację w schemacie swojego ciała, itp. Na wczesnych etapach rozwoju sprawdzają się najprostsze gry, takie jak chociażby WODA, symulująca ruch i dźwięk prawdziwej wody. Kreatywność nauczycieli przy tej aplikacji nie zna granic. Łączą z nią ćwiczenia, które wcześniej niezbyt chętnie wykonywały dzieci. Ćwiczenia takie jak czołganie się, turlanie przedmiotów, przechodzenie po ustawionych na wyświetlonym obrazie przeszkodach są teraz świetną zabawą. Właściwie każdy z nauczycieli wymyśla własne zastosowanie, a to dopiero jedna gra!

Do wyższych poziomów nauczania powstały bardziej skomplikowane gry, odnoszące się do podstawy programowej. Można się uczyć na przykład angielskiego, matematyki, przyrody, historii. Wszystko w znanych ramach quizów, map myśli, czy zabawy w skojarzenia. Zatem pytanie, czy podłoga interaktywna może być pomocą dydaktyczną, wydaje się retoryczne. Warto jednak zwrócić uwagę, czy urządzeniu towarzyszą treści, które są przemyślane i dostosowane do zastosowań edukacyjnych, a nie tylko gry dedykowane dla centrów handlowych i sal zabaw.

Inżynierowie z Funtronic pokazali, że jest to możliwe. Ich Magiczny Dywan z różnymi zestawami gier wydobywa wszystko, co najlepsze z tego urządzenia. Zainteresowanych zapraszamy na stronę www.funtronic.eu, gdzie znajduje się szczegółowy opis „Magicznego Dywanu”, pakiety gier, a także przykładowe filmiki ukazujące wykorzystanie „magicznego” urządzenia. Miłego oglądania!

Źródło: www.funtronic.eu

artykuł promocyjny
Podłoga interaktywna – zabawka czy pomoc dydaktyczna?
5 (100%) 5 głosów

One comment

  • Anon

    W przedszkolu mojej córki zamontowali przed wakacjami podłogę interaktywną, była to inna podłoga pod nazwą Skrzynia skarbów. Dzieciaki szaleją na niej i do tego się uczą. Fajny pomysł dobrze że nowe technologię towarzyszą dzieciom od najmłodszych lat i do tego pomagają im się rozwijać.

    P.S. W piłkę nożną sam bym z chęcią pograł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *