„Od A do Z” – podręczniki dla ciekawych świata

Od-A-do-Z-klasa-1-szkola-podstawowa-pakiet_Didasko,images_big,13,978-83-89957-81-8

Oto historia podręcznika, która brzmi jak bajka o dobrej wróżce. Dawno, dawno (jakieś 20 lat) temu, pełna zapału młoda nauczycielka założyła prywatną zerówkę dla dzieci. Szybko doszła do wniosku, że brakuje jej pomocy dydaktycznych, a dzieci z jej zerówki nie chcą uczyć się z jedynego wtedy dostępnego podręcznika. Zaczęła więc tworzyć na każdą lekcję własne pomoce, ćwiczenia, wymyślać i pisać opowieści na miarę swoich podopiecznych. Dzieci były zachwycone. Ta nauczycielka to Joanna Białobrzeska – założycielka Wydawnictwa Didasko. Z jej doświadczenia, z wymyślonych przez nią i skonfrontowanych z oczekiwaniami dzieci ćwiczeń, historii, zabaw, akcesoriów powstały między innymi pakiety podręczników „Od A do Z”.

60b1bdb982a1b138115ede7b4e93da8dNajpierw zwraca uwagę oprawa graficzna – nowoczesna, dynamiczna. Podręczniki są bardzo bogate w zdjęcia, choć nie brakuje też innych form ilustracji. Dzięki temu są bliskie życia i rzeczywistości, na co bardzo zwracają uwagę dzieci. Dla nich rysunkowe ilustracje „są dobre dla maluchów”, bo kojarzą się mocno z bajkami. Pierwszaki, a tym bardziej starsi uczniowie aspirują już wyżej, chcą wyrosnąć z bajek ku prawdziwemu światu, który ich fascynuje i pociąga. Ten prosty zabieg – ilustracja fotografiami – sprawia, że podręczniki „Od A do Z” traktują swoich odbiorców faktycznie jak odkrywców świata.

Tematy proponowane w podręcznikach są bardzo różnorodne – historyczne (np. o zamkach, rycerzach i królach Polski), przyrodnicze (np. wędrówki bocianów, geograficzne, z życia codziennego (np. o Wojtku, który woli sport od szkoły), jest też o emocjach, o ludziach, którzy inspirują (np. wywiad z Mateuszem Kusznierewiczem), o zwierzętach, ekologii, legendach, kosmosie, sztuce, technice, o emocjach i przeżyciach dzieci (np. o stresie związanym z przeprowadzką do innego miasta)… i mnóstwo innych. Bywa tajemniczo, wesoło, zabawnie i poważnie. I chce się czytać. Wszystkie teksty łączy jedno – są o prawdziwym świecie, jego różnych elementach, z którymi uczniowie spotkali się lub mogą się spotkać. Odkrywanie świata, które jest hasłem przewodnim podręczników „Od A do Z” nie jest tu tylko sloganem, lecz faktycznie odzwierciedla charakter książek.

4c9f9cf5ebaa5512d84086e4f5f58900Bohaterami wielu tekstów są dzieci, dzięki czemu poruszane zagadnienia są bliskie uczniom, łatwo jest im identyfikować się z czytaną treścią i odnaleźć własne doświadczenia czy myśli w opisywanych historiach.

Ciekawe teksty, różnorodne zadania, zeszyty poszukiwaczy skarbów… Pakiety zawierają różne pomoce do ćwiczeń i nauki: naklejki, zdjęcia, papierowe rekwizyty, które można wykorzystać do nauki przez zabawę. Ciekawe są zadania matematyczne, uczące czytania ze zrozumieniem i wykorzystania wcześniej podanych informacji.

Podręczniki oczywiście dostosowane są do podstawy programowej, jednak autorka nie traktuje jej jak ograniczenie i wprowadza zagadnienia (np. w zakresie matematyki), które wykraczają ponad podstawę. Dzięki temu ambitne, gotowe na więcej dzieci nie nudzą się z tymi książkami.

Pakiety podstawowe zawierają podręczniki i zeszyty ćwiczeń. Można je uzupełnić o różnorodne dodatkowe materiały i pomoce zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela – lektury, karty pracy, multibooki, płyty CD z muzyką i piosenkami, program nauczania i inne. Szczegóły na stronie www.didasko.pl.

„Chciałabym (…), żebyście czytali tę książkę, bo tak chcecie, a nie dlatego, że ktoś Wam każe” – pisze autorka we wstępie do podręcznika dla klasy III. I to jest istota edukacji – danie dzieciom czegoś, co je zafascynuje i pociągnie w podróż poprzez wiedzę i naukę. Pociągnie, nie popchnie. W tych podręcznikach tę ideę widać bardzo wyraźnie.

c

tekst: Elżbieta Manthey

„Od A do Z” – podręczniki dla ciekawych świata
4.8 (96%) 10 głosów

5 komentarzy

  • Katarzyna

    Elzbieta, a czy Wy prywatnie korzystacie z tych podrecznikow?

    • Juniorowo

      Tak, mój syn od I klasy uczy się z tych podręczników, teraz jest w III.

      • Katarzyna

        W takim razie prosze o porade: czy jest sens zakupu do klasy II tylko podrecznika „Od A do Z” i zeszytu poszukiwacza skarbu? Bez cwiczen (pracujemy na autorskich materialach). Niestety w ksiegarniach sprzedaje sie pakiety i trudno jest zajrzec do srodka. Bede wdzieczna za podpowiedz.

        • Juniorowo

          Podręcznik i zeszyt poszukiwacza skarbu są zbudowane wokół jednej historii, ćwiczenia polonistyczne nie nawiązują do niej i tworzą odrębną całość. W ćwiczeniach znajdują się inne teksty, do których ułożone są zadania ćwiczeniowe. Myślę więc, że można korzystać tylko z podręcznika, lub tylko z ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *