Badania nad mindfulness dorosłych prowadzone na znanych uniwersytetach pokazują, że medytacja mindfulness prowadzona świadomie i celowo wpływa korzystnie na mózg. Kolejne badania naukowe pokazały, że nie tylko dorośli mogą zmieniać w ten sposób swoje życie. Także dzieci i młodzież mogą świadomie wpływać na to, aby czuć się lepiej i być bardziej zdrowym. Mindfulness to sposób dostępny dla wszystkich począwszy od najmłodszych, a na najstarszych skończywszy.

W dzisiejszych czasach wiemy już, że rozwijanie samych umiejętności akademickich to wspieranie rozwoju niezrównoważonego. Dzieci nie radzące sobie w sferze społecznej cierpią, a wykluczenie społeczne jest zdaniem neurobiologa prof. Joachim Bauera  odczuwane tak samo dotkliwie jak ból fizyczny.

Jeden z objętych badaniami programów uważności dla dzieci (Inner Kids), którego ambasadorką jest Susan Kaiser Greenland, pokazał, że już czterolatki mogą z powodzeniem brać udział w medytacji mindfulness. U dzieci ćwiczących zauważono poprawę umiejętności przenoszenia, włączania i obserwowania uwagi. Głównym ćwiczeniem dla dzieci było świadome oddychanie: dzieci uczyły się kierować uwagę na oddech (włączanie uwagi), zauważania, kiedy uwaga się rozprasza (obserwowanie) i przenoszenia uwagi ponownie na oddech.

boy-805280_640W innych badaniach stwierdzono, że po 8 tygodniowym treningu uważności dzieci mają większą pamięć roboczą, lepiej potrafią planować oraz organizować informacje. Wszystkie badania potwierdziły, że warto do szkół wprowadzić naukę uważności.

Program Inner Kids pomaga dzieciom w rozwijaniu równowagi emocjonalnej, a co za tym idzie także koncentracji, pomysłowości i nauki. W zabawie dzieci poznają przyjazne techniki, które pomagają im opanować wiele poważnych trudności jak bezsenność, objadanie się, ADHD, niepokój, perfekcjonizm, nawracające bóle, zmęczenie, apatia.

Cierpliwa i życzliwa koncentracja na staraniach a nie na wyniku sprawia, że dziecko zaczyna podążać drogą zmierzającą ku wykształceniu silnej, stabilnej uwagi – podsumowuje wyniki programu Susan Kaiser Greenland.

W Wielkiej Brytanii na podstawie klasycznego programu Jon Kabat Zinna stworzono program Mindfulness in Schools .b  dla uczniów wieku 11-18. Program powstał przy udziale pracowników uniwersytetów w Cambridge oraz Exeter i jest doskonalony we współpracy z naukowcami zajmującymi się badaniami nad mózgiem. Uczniowie poznają  teorię przy pomocy atrakcyjnych materiałów wizualnych odnoszących się do aktualnych badań naukowych oraz codziennego życia. Mocną stroną kursu są wysokie wymagania stawiane dorosłym trenerom prowadzącym program. Są to osoby, które nie tylko przeszły trening przygotowujący do prowadzenia zajęć programu .b ale co najważniejsze same przeszły 8 tygodniowy trening mindfulness oraz prowadzą aktywnie własną praktykę w  tym obszarze. Początkowo w szkołach pracowali z młodzieżą wyłącznie zewnętrzni trenerzy uważności. Efekty poprawy życia poprzez praktykę uważności zainspirowały wielu nauczycieli, którzy rozpoczynają tę ścieżkę i nabywają kwalifikacje do prowadzenia zajęć. Uważność znalazła swoje stałe miejsce w wielu brytyjskich szkołach. Zainteresowani mogą rozpocząć studiowanie mindfulness udziałem w formatach klasycznych jak MBSR czy MBCT lub w stworzonym niedawno specjalnym 8 tygodniowym programie dla nauczycieli  Fundamenty.

human-730204_640Kurs .b dla młodzieży został dobrze przyjęty i jest znany wielu nauczycielom i uczniom w Wielkiej Brytanii i innych krajach. Pomaga opanować stres, daje polepszenie samopoczucia, podnosi samoświadomość i rezyliencję. Uczniowie bardziej świadomie kierują uwagę na wybrane zagadnienia, łatwiej im się uczyć. Zauważono także obniżenie poziomu nastrojów przygnębienia. Takie wsparcie jest dla uczniów bardzo potrzebne zarówno na egzaminie jaki na co dzień. Obecnie kurs jest przetłumaczony na 6 języków, ponad 2000 trenerów prowadzi zajęcia .b w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii, Danii i także w Polsce. Od niedawna także w Polsce istnieje możliwość udziału w  programie 8 tygodniowym dla nauczycieli .b Fundamenty.

W tej chwili program funkcjonuje w wielu szkołach i jest objęty badaniami naukowymi. Badania pilotażowe z roku 2008 wskazały na korelację pomiędzy częstotliwością  domowej praktyki uczniów a ich dobrym samopoczuciem. W roku 2012 badania programu .b dla młodzieży przeprowadzone przez prof. Willem Kuyken  we współpracy z prof. Katherine Weare (Exeter) i Felicia Huppert (Cambridge) opisano w British Journal of Psychiatry. Badaniami objęto 522 uczniów z 12 szkół.

 

c

aboutAutorka: Ewa Orłowska – nauczycielka uważności (mindfulness), trenerka, mediatorka. Specjalizuje się w treningu Mindfulness oraz Nonviolent Communication (Porozumienie bez Przemocy) dla dorosłych, młodzieży i dzieci. Prowadzi Treningi Mindfulness oraz programy redukcji stresu MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), certyfikowana przez The Institute for Mindfulness-Based Approaches z siedzibą w Bedburgu, Niemcy. Dyplomowana nauczycielka Mindfulness w Szkole .b – certyfikat programu Mindfulness in Schools Project. Trenerka komunikacji Porozumienie bez Przemocy (NVC), certyfikat Center for Nonviolent Communication, USA.