Jak opowiadać dzieciom o świętach narodowych – „Nasza paczka i niepodległość”

Dla siedmio- a nawet dziesięciolatka lata dzieciństwa rodziców to niepojęta prehistoria, a co dopiero okres zaborów, czy czasy uchwalenia pierwszej konstytucji. „Kto ty jesteś – Polak mały” deklamują małolaty, ale tak naprawdę niewiele z tego wierszyka pojmują. Jak więc opowiedzieć Juniorowi o tym, dlaczego 1. maja czy 11. listopada wywieszamy biało-czerwone flagi, żeby co nieco zrozumiał i jeszcze żeby to było dla niego ciekawe? Może tak:

nasza paczka 15_08_3„Nasza baza to najfantastyczniejsze miejsce na świecie! Schowana jest w krzakach w parku i przypomina drzewną jaskinię, ze ścianami i sufitem ze zbitych gałęzi. Na samym jej środku rośnie drzewo. Jeden z konarów zwisa nisko nad ziemią i każdy z Paczki ma na nim swoje ulubione miejsce”. Tak zaczyna się opowieść o przygodach Jacka, Malinowskiego, Jagody, Maśki i Wiktora. „Baza” jest centrum wydarzeń. Dzieciaki walczą o niepodległość „bazy”, robią w „bazie” strajk, doświadczają zniszczenia „bazy” przez „siły nieprzyjaciela” i szukają sposobu rozwiązania konfliktu, piszą własną konstytucję, walczą w obronie Maciupka. Każda ich przygoda staje się pretekstem do opowiedzenia o jednym z polskich świąt państwowych. Opowieści są proste, barwne i obrazkowe. W roli wyjaśniacza tradycji narodowych występuje Dziadek, który oprócz tego, że opowiada dzieciakom o polskiej historii, zawsze ma w kieszeniach zapas pysznych żelków.

„Mamo, dlaczego na naszym domu wisi dzisiaj flaga?”, „Tato, jakie to święto?”, „A co to jest niepodległość?”  W dniu świąt narodowych wielu rodziców i nauczycieli staje zakłopotanych w obliczu prostych pytań dzieci?  „Nasza paczka i niepodległość. O sześciu polskich świętach” to książka, która pomoże na nie odpowiedzieć oraz z pewnością zainteresuje nie tylko rodziców, ale także nauczycieli i bibliotekarzy.

nasza paczka 15_08_1

c

Wydana przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku wraz z Wydawnictwem EGMONT książka Zofii Staneckiej przedstawia polskie tradycje narodowe w odwołaniu do doświadczeń z życia dzieci. Dzięki temu trudne słowa „konstytucja”, czy „niepodległość” stają się bardziej zrozumiałe dla siedmio- czy dziesięciolatka, a ich znaczenie – bliższe wyobraźni juniorów. Przygody rówieśników pomagają pojąć ważne momenty z historii narodu polskiego. Ilustracje Daniela de Latour ubarwiają opowieści o najważniejszych polskich świętach.

c

 

c

cFLNASZPA_empik

c

Nasza paczka i niepodległość. O sześciu polskich świętach.

Autorka: Zofia Stanecka

Ilustracje: Daniel de Latour

Wydawca: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Egmont Polska

c

tekst: Elżbieta Manthey

c

Konkurs, konkurs!

Od Wydawnictwa Egmont dla Czytelników Juniorowa dostaliśmy 5 egzemplarzy książek „Nasza paczka i niepodległość”. Ogłosiliśmy więc konkurs. Zadanie konkursowe polegało na tym, by zadać Juniorowi pytanie „Co to jest niepodległość?” a odpowiedź zacytować w komentarzu pod niniejszym artykułem. Jury będąc pod wrażeniem wdzięku wszystkich wypowiedzi, postanowiło nagrodzić książkami:

Tosię lat 7 (autor komentarza: Marzena)

Karola lat 6, wielbiciela rogali (autor komentarza: Mon Ski)

Stasia lat 5 (autor komentarza: Marta Bar)

Tomka (autor komentarza: Mama Tomka)

oraz przyznać jedną nagrodę grupową: Mariannie lat 4, Teresie lat 10, Łucji lat 7, Jadwidze lat 13 i Mamie lat 18+ (autor komentarza: Joanna)

Zwycięzcom gratulujemy, wszystkim Uczestnikom bardzo dziękujemy!

Jak opowiadać dzieciom o świętach narodowych – „Nasza paczka i niepodległość”
4.5 (90%) 4 głosów

17 komentarzy

  • Marta

    dziękujemy bardzo! 🙂 Staś zachwycony:)

  • Mon Ski

    Dziękuję! U nas zawsze między biało-czerwonymi chorągiewkami unosi się również słodki zapach rogali 🙂 Gratulacje dla pozostałych Laureatów!

  • Joanna B

    Co to jest niepodległość?

    – to znaczy, że kiedyś nie było Polski a teraz jest (Jasiu lat 7)
    – że Polska już nie jest w niebezpieczeństwie a kiedyś była, bo walczyliśmy z Niemcami (Igor lat 7)
    – to znaczy, że możemy chodzić do szkoły i uczyć się języka polskiego, a jak była wojna to nie mogliśmy chodzić do szkoły (Nikola lat 7)
    – że kiedyś było więcej żołnierzy i walczyli, a teraz jest mniej i nie walczą (Antoś lat 7)

  • Joanna

    Marianna (4 lata) – Nie wiem (szuszuszu – starszej siostry na ucho). Że Polacy wygrali wojnę.
    Łucja (7 lat) – Polacy wygrali wojnę i mogą sami sobie teraz rządzić Polską. Możemy mówić co chcemy.
    Teresa (10 lat) – Niepodległość jest wtedy, gdy każdy może zdecydować co chce robić. Może mówić po polsku. Polacy mogą rządzić sobą i decydować o sobie i mieć własne zdanie.
    Jadwiga (13 lat) – Polacy przestali podlegać Rosjanom i Niemcom, wtedy odzyskali niepodległość. Możemy sami sobą rządzić, mamy swój język, swoją walutę. Nikt obcy nami nie rządzi.

    Mama (18 +) – Niepodległość jest wtedy, gdy możemy te zdania wygłaszać nad grobem Powstańców i ofiar wojny nie obawiając się o swoje życie. I kiedy możemy przeczytać taką książkę.

  • Pytając 6letnia córkę Klaudię o niepodległość powiedziała mi że, Niepodległość to trudne słowo. Tak, to słowo też bardzo ważne. Rodzina, naród to my,to jedne z ważniejszych. Jestem Polakiem,nasza rodzina jest „polska” a dla mnie,dla Polaka ważne są symbole: orzeł biały, biało-czerwona flaga. To nas łączy. Wiem też jak należy się zachować, gdy hymn jest grany. Że należy wstać i wysłuchać go w ciszy i w skupieniu.
    Lubie w ten dzień isć na Defiladę a wcześniej robić z mamą,bratem i tatą- kokardki biało-czerwone które przypinamy potem do kurtek.To nasz wybór.
    Mój starszy brat zna historię Polski ze szkoły,mówi że mamy bogatą,długą historię ,że nie jestesmy znikąd,że kiedyś i dziś też walczyli i walczą o Polskę.

  • Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia w Kielcach

    Odpowiedzi układali wybrani uczniowie klasy III na zajęciach Koła Kreatywnego Czytelnika, którzy oprócz pasji jaką jest muzyka, uwielbiają czytać i chcą zarażać tym innych 🙂
    Niepodległość to…
    – to jest czas, w którym Polska zyskała uwolnienie od wojen,
    – wolność jakiegoś państwa i jego mieszkańców,
    – niezależność kraju, który był więziony przez inny,
    – wolność i bezpieczeństwo.

    • Asia i dzieci

      Niepodległość ….to słowo towarzyszy nam ( mi i moim uczniom) od dłuższego czasu, ponieważ przygotowujemy spektakl historyczny osnuty na wydarzeniach z przeszłości Polski z okazji Święta Niepodległości, które już wkrótce. Dzieci uczą się ról, by odegrać je jak najlepiej. Bardzo dojrzale traktują powierzone im zadanie. Odnoszą się do niego z wielkim szacunkiem. Zacytuję kilka wypowiedzi, które otrzymałam na zadane pytanie.
      Lidzia – lat 10: To nadzieja i wiara, które żyły w sercach Polaków, by znów mieć własny dom.
      Gabryś – 11 lat: To pokonanie trzech zaborców i odzyskanie wolności dla naszego kraju.
      Paweł -11 lat: To trzy słowa: Bóg, honor, ojczyzna, w które wierzyli Polacy. Walczyli, by Polska była znowu wolna.
      Nikola – 11 lat: To wyzwolenie z niewoli. Polska znowu stała się sobą i pojawiła na mapie Europy.
      Agata: -11 lat: Niepodległość kojarzy mi się z Dniem Niepodległości, świętem ustanowionym z szacunku dla przeszłości. Wtedy oddajemy cześć poległym za naszą wolność.
      Beata -11 lat: To wspomnienie dawnych dziejów i świętowanie, że dziś jest nam dobrze.
      Natalka – 11 lat: To Polska posklejana z trzech kawałków, odebrana innym, szczęśliwa i radosna, biało – czerwona. Niezwyciężona.
      Daria – lat 7: Niepodległość to coś ważnego dla państwa. Jak się nie zgadzam na coś i bronię jak czekoladki, by jej nikt nie zjadł. To uroczystość w szkole, kiedy śpiewamy hymn, uwięzienie Lidzi ( dziewczynki uosabiającej Polskę w przedstawieniu) i trzymanie jej przez czarne postacie ( zaborców) w kajdanach, a potem uwolnienie.
      Maja – 5 lat: To marsz z flagą, czerwonymi kwiatuszkami przy bluzeczkach ze starszakami, co śpiewają smutne piosenki o Polsce – że jej nie było i były walki. A potem pani dyrektor mówi: żywa lekcja historii i klaszczemy.

      Bardzo mnie cieszy taki konkurs. To wspaniały pomysł. Dzięki niemu więcej dzieci dowie się o świętach narodowych także z książeczek. Pozdrawiam serdecznie. 🙂

  • Marta Bar

    Co to jest niepodległość:
    „inne kraje zabrały nasz kraj i było bardzo źle i była wojna, nie pamiętam dobrze tej wojny, ale walczyli tam o nasz kraj, ulice, domy… No i później nam oddali i już było dobrze, czyli ta niepodległość i Polska.”
    Staś 5 lat (syn, uwielbia jak mu czytam przeróżne książki)

  • Mon Ski

    „Niepodległość? To wolność i święto masowego zajadania się rogalami” – Karol 6 l.
    Jesteśmy z Poznania i najbliższe jego sercu są jednak Rogale Marcińskie. Może z taką książką potrafiłabym wzbudzić jego ciekawość szerzej pojmowaną definicją tegoż Święta 😉

  • Ania Gronowska

    Niepodległość to znaczy, że żaden kraj nas nie okupuje…, że jesteśmy wolni. Janek, 8 lat.

  • Joanna K.K.

    „Niepodległość to jest to,że żołnierze walczyli, żebyśmy mówili po polsku” – Kornelia lat 6.

  • Marzena

    Niepodległość? – to, że nie podlega… no wiesz nie podlega dyskusji,
    a niepodległość Polski? – że możemy mówić po polsku, a języka obcego się uczymy, bo chcemy, a nie że nas ktoś bije
    Tosia lat 7.

  • Z czym kojarzy Ci się Niepodległość? – „Z Józiem Piłsudskim po przegnał I wojnę, z Konstytucją III Maja, z ostatnim królem Polski, z tym utworem Adama Mickiewicza – Pan Tadeusz, z flagą Polski” To słowa mojej pociechy (Marysia, lat prawie 6)

  • Katarzyna

    Hubiś co to niepodległość?
    – to coś co nie poległo .
    A niepodległość Polski ?
    – aaaa to że Polska nie poległa no wiesz że się nie dała.
    Hubert 6 lat

  • Urszula Graczyk

    Niepodległość to wolność, szczęście i radość ( syn lat 9 ).

  • Mama Tomka

    Tomek, jak myślisz, co oznacza „Niepodległość”?
    „Wiem, że niektórzy walczyli o niepodległość Polski, jak ja i Mati o naszą kryjówkę przed szkołą i wiesz co, udało im się tak jak nam wczoraj!”

  • Niepodległość – to pamiętanie że ktoś walczył za Polskę. Ola lat 6.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *