Grajmy!

Chcecie ciekawie i przyjemnie spędzić czas z dzieckiem, a jednocześnie, mimochodem rozwijać jego umiejętności matematyczne, logicznego i strategicznego myślenia, szacunku dla zasad, kreatywności i wiele innych? Grajcie w planszówki!

Dla dzieci i dorosłych

Współczesne gry planszowe to nie tylko Chińczyk” czy „Monopoly”. Rynek planszówek jest niezwykle bogaty i różnorodny, a miłośników tej formy rozrywki jest coraz więcej. Gry są tak rozmaite i oparte na tak różnych pomysłach, że każdy może znaleźć tu coś, co mu się spodoba. Gry na wyobraźnię, na skojarzenia, losowe, quizowe, strategiczne, językowe i wiele innych są ciekawe, zabawne, wciągające, a wokół planszy świetnie może się bawić cała rodzina. To czas spędzony razem, wspólna aktywność, która dla dziecka ma ogromne znaczenie, a może być równie atrakcyjna dla dzieci, jak i dorosłych. Moją ostatnio ulubioną jest gra „Wsiąść do pociągu”, w którą gram z mężem i przyjaciółmi, z dziećmi też, z nieco uproszczonymi zasadami. Junior uwielbia „Był sobie człowiek” i gry karciane, do których karty i zasady tworzy sam.

Nauka podczas zabawy

4849313006_f92cd7a9ef_bNawet najprostsze gry, takie jak wspomniany „Chińczyk” rozwijają różne umiejętności – od prostego liczenia, poprzez budowanie strategii, po umiejętność gry fair, celebrowania sukcesu i radzenia sobie z porażką. Jeśli komuś mało, może grając w „Chińczyka” głośno liczyć kolejne pola w różnych językach. Swego czasu tak graliśmy z naszym Juniorem. Okazało się, że sumując umiejętności całej rodziny, potrafimy liczyć w 7 różnych językach!

Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, by wykorzystywali gry planszowe i karciane w nauczaniu matematyki. Na stronie internetowej MEN polecany jest poradnik dla nauczycieli wydany przez Instytut Badań Edukacyjnych. Poradnik jest dla nauczycieli, ale i rodzice mogą w nim znaleźć ciekawe podpowiedzi. Są w nim m.in. propozycje konkretnych gier dostępnych na rynku oraz opisy różnych sytuacji, jakie zdarzają się podczas gry i propozycje rozwiązań.

Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – „Pozwólmy dzieciom grać”Gry Okładka1
– wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.
– Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.

Poradnik można bezpłatnie pobrać na stronie IBE – link.

źródło: MEN, IBE; tekst: Elżbieta Manthey

fot. Biblioteca Centrală a BM "B.P.Hasdeu", MeoplesMagazine
Grajmy!
5 (100%) 2 głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *