Dzieci filozofują – wyniki konkursu filozoficznego dla uczniów szkół podstawowych

Filozofia najczęściej kojarzy się z czymś bardzo poważnym, wzniosłym i dla zwykłego zjadacza chleba nudnym, oderwanym od życia. Oczywiście większość filozofów zaraz temu zaprzeczy – filozofia dotyczy wszak najbardziej fundamentalnych problemów, bez roztrząsania których wszystko inne w zasadzie nie ma sensu. Niestety jednak standardowo filozofia jest otoczona murem akademickiej terminologii i praktyki. Filozofia dla dzieci ma przybliżyć filozoficzne problemy, tak aby dzieci mogły refleksyjnie przeżywać swoje życie. Dlatego problemy filozoficzne przedstawiane są młodym adeptom za pomocą bajek i opowieści. Problemy filozoficzne czają się niemal w każdym wartościowym tworze kultury, wystarczy pomóc im je dostrzec a zaczną o nich myśleć.

Konkurs „Dzieci filozofują” promuje idee edukacji filozoficznej, uświadamia jaka jest funkcja lekcji etyki, oraz że warto zastanowić się, czy nie posłać swojego dziecka na takie zajęcia, a jeśli w danej szkole one nie funkcjonują to pomóc je zorganizować.

W tegorocznej edycji wzięło udział 465 dzieci z całej Polski, które nadesłały 410 prac indywidualnych i zbiorowych. Akcja dotarła do 63 szkół, a zaangażowało się w nią 69 nauczycieli lub rodziców.

Warto filozofować w szkole (i nie tylko)!

Wyniki konkursu:

W kategorii BAJKI FILOZOFICZNE (klasy 1-3)

Pierwsze miejsce – Emilia Megger – która zdobyła serca jurorów interesującym rozwiązaniem formalnym (motto było wkomponowane w ilustrację, a całość obrazowała linię czasu właściwą dla wspomnień), samodzielnością w trudnej formie, kolorem oraz pozytywnym przekazem.

Miejsce drugie – Michał Stefanowski – który przy minimum środków świetnie zobrazował morał.

Miejsce trzecie – Hania Krawczyk – która stworzyła pasjonujący mini-komiks

Jurorzy dodatkowo przyznali trzy miejsca czwarte, dla Filipa Pałosza, Mai Naborczyk oraz Leona Podziomek.

Wyróżnienia otrzymały prace, których autorami są: Martyna Pichuk, Alicja Dyba, Ignacy Matysiak, Kamila Zagrodzińska, Aleksandra Niewitała, Alicja Filpczak, Maja Banaszek, Sandra Kaczmarek, Błażej Balik, Lucyna Popek.

Z wszystkich nadesłanych prac jurorzy postarają się również wybrać około 50-60, które zostaną zaprezentowane na wystawie w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Lista tych prac zostanie podana po zapoznaniu się z możliwościami ekspozycji.

 

W kategorii OPOWIEŚCI FILOZOFICZNE (klasy 4-6)

Spośród prac indywidualnych:

Pierwsze miejsce – Jan Sobczyński – za dojrzałość, pomysłowość, samoświadomość oraz czarowanie czytelnika

Miejsce drugie – Kajetan Markowski – za sprytne wykorzystanie motywu reklamy, research i poczucie humoru

Miejsce trzecie – Ola Krzeszowska – za dryg do opowiadania

W tej kategorii również jurorzy postanowili przyznać wyróżnienia następującym osobom: Pola Demczak, Bibiana Michalska, Kacper Znajdek, Julia Sosnowska, Zofia Derdzikowska, Ewelina Jurek

Spośród prac grupowych:

Pierwsze miejsce – uczennice ZSM z Torunia – za filozoficzne zacięcie, poczucie humoru i dystans (jurorki całkowicie kupiły to!)

Drugie miejsce – uczniowie z SP 293 z Warszawy – Za ciekawe rozwiązanie narracyjne, humor i samodzielność

Trzecie miejsce wędruje do jednego z zespołów ze SP 267 w Warszawieuczennic z klasy 6A – za pracę nad scenariuszem, psychologiczne bogactwo postaci oraz wnikliwe obserwacje świata dorosłych

W tej kategorii również zostały przyznane wyróżnienia dla: Zespołu z SP im. Bolesława Chrobrego z Lublina, oraz zespołu z SP 267 z Warszawy składającego się z uczniów klas piątych (5A, 5B oraz 5C).

 

Możesz ocenić ten artykuł

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *